hoe werkt thin layer chromatografie?

Wij moeten werken met TLC en hiermee pijnstillers scheiden. Ik snap alleen niet goed hoe deze methode werkt en waarom je het monster in het midden moet opbrengen.. Het zou super zijn als iemand de key points van deze methode kan uitleggen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord wat je al gekregen hebt klopt wel hoor, maar als je het beter wilt begrijpen ook voor toepassen in de praktijk dan zou ik dit ook even lezen: http://www.chem.ucla.edu/~bacher/General/30BL/tips/TLC1.html

Het beste antwoord

Nog geen antwoord ???

TLC : scheiding van mengsels door middel van dunne laag chromatografie

Bij chromatografie spreken we over
1. stationaire fase : de aktieve stof die in interactie gaat met het monster
2. monster : dit is het mengsel dat je moet onderzoeken
3. mobiele fase : dit is vloeistof of gas dat het monster over de stationaire fase laat bewegen.

Dunne laag Chromatografie (TLC) is een chromatografische techniek waarbij de stationaire fase een dunne laag op een vlakke drager is. De mobiele fase is een solvent dat door capillariteit opgezogen wordt in de drager en het monster mee omhoog trekt.
De verschillende componenten in het monster (kunnen) verschillend interageren met de stationaire fase (sterker of minder sterk aan de stationaire fase binden) en aldus ofwel ter plaatse blijven (sterke interactie met de stationaire fase) of met de mobiele fase mee omhoog gezogen worden (geen interactie met de stationaire fase).

Als de verschillende componenten ook nog een verschillende kleur hebben, kun je deze zo van elkaar onderscheiden.

Monster in het midden ? Je bedoelt allicht in het midden van de breedte van de TLC plaat (niet in het midden van de hoogte). Dat is om het "uitwaaieren" (in de breedte)van de vlekken toe te laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!