Als ik een spiegelei bak, gaat meestal de dooier kapot als ik het ei uit de pan haal. Iemand tips??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
5.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
Gebruik je wel genoeg boter?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daaraan kan het volgens mij niet liggen!
Rieneke1
9 jaar geleden
Ok. Ik gebruik een keramisch koekepannetje met flink boter.
Zodra het ei een beetje gestold is, schud ik af en toe aan de pan, zodat het ei niet aankoekt.
Vervolgens kan ik het zo de pan uit laten glijden.
Hoe verser de eitjes hoe beter natuurlijk.
Heerlijk die dooiers! :)
Z512099
9 jaar geleden
Met een Tefal-pan schiet je spiegelei er zo uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eieren zijn pas na 10 dagen op z'n lekkerst, na het leggen ontstaat er nog een heel proces is zo'n ei. Dus hoe verser hoe lekkerder gaat niet helemaal op.
Z512099
9 jaar geleden
Je moet dus wel je spiegelei tegenhouden.

Het beste antwoord

Er zijn een aantal tips, zie ook de instructie link. De belangrijkste is: deksel op de pan! Met een deksel wordt het ei sneller ook aan de bovenkant bij de dooier gaar. Deze wordt mooi stevig maar nog zacht van binnen (als je dat wilt). Vuur max halfhoog bij deze techniek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Rustig alleen de schaal breken en het ei net boven de pan breken en langzaam in de pan laten lopen.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat over het UIT de pan halen niet over IN de pan doen.
paulus811
9 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, slecht gelezen.
Het ei heel voorzichtig uit de pan laten glijden op bijv. je boterham
Of
Heel voorzichtig met een brede spatel onder het ei gaan en het voorzichtig uit de pan tillen en dan weer rustig van de spatel aflaten glijden richting plaats van bestemming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je het ei niet te kort bakt, is de dooier aan de buitenkant net wat steviger en blijft ze aan de binnenkant toch zacht, circa 3 minuten op middelhoog vuur, ervan uitgaande dat de pan als je het ei er in begint te bakken al warm is.

Door het eitje net iets langer te laten bakken zal het spiegelei dat je maakt bij het eruit halen minder snel breken. Zelf gebruik ik altijd een anti-aanbakpan (tefal ofzo) en ik laat jet eitje uit de pan op mijn bord glijden, helemaal zonder spatel. Wanneer de randen van mijn ei bruin beginnen te worden weet ik dat het voldoende gebakken is.

wat ook helpt: nadat je jouw ei gebakken hebt, het gas uitdraaien en het eitje nog 1/2 minuut in de pan laten voordat je het eruit haalt; dan wordt het ook net ietsje steviger.