Zijn er bepaalde skills/ervaring/apparatuur nodig om dj te worden?

Ik zit de laatste tijd te dromen over een (bij)baantje als dj. Gewoon kleinschalig, in kroegen of clubs(?), meer underground- dan Tiësto-niveau. Ik wil graag mensen van mijn muzieksmaak mee laten genieten, ze evt. speciale genres laten ontdekken op een avond. Niet zelf creëren dus, alleen het verzamelen van muziek. Ik hoop dat zo duidelijk is wat ik wil (het is allemaal dromen, ik zal klein moeten beginnen, dat begrijp ik). Nu is mijn vraag: welke skills zijn hier voor nodig (zijn die überhaupt nodig), en moet ik zelf bepaalde apparatuur aanschaffen of zijn er locaties waar standaard apparatuur aanwezig is?
Bonusvraag: word je hier normaal gesproken voor betaald in kroegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Naast enorme platenkennis zal je ook apparatuur nodig hebben.
Je kan van een horecagelegenheid niet verwachten dat ze je de hele avond plaatjes laten draaien terwijl je niet eens weet hoe het werkt. ;)
Je kan echter al een eindje komen voor een klein bedrag.
Voor € 30,- heb je tegenwoordig al een dj controller waarmee je mp3-tjes kan mixen. Daarmee krijg je ook een beeld hoe met wat geavanceerdere mengpanelen om te gaan.

Heb je skills nodig?
Om simpelweg het ene plaatje na het andere te draaien: Nee.
Om er een (zak)centje mee te verdienen: Ja.

Wat moet je dan in ieder geval kunnen?
- Beatmatchen (volume, tempo, frequenties, pitch aanpassen zodat de platen zo naadloos mogelijk in elkaar overgaan). Dit is vrij eenvoudig aan te leren; zeker in geval van bijvoorbeeld techno, house en andere 'steady beat' stijlen, aangezien deze een simpele 4/4 maat hebben.
- Ontzettend veel platen luisteren, zodat je in je hoofd een soort pre-selectie van platen kan maken en er niet tijdens het mixen pas achter komt dat de plaat die je hebt opgezet op dat moment niet de juiste is.
- Publiek 'lezen'. Kunnen inschatten waar het publiek op dat moment 'behoefte' aan heeft en daar je draaistijl en platenkeuze op kunt aanpassen.
- De apparatuur kennen. Weten wat er met de kick, synth en dergelijke gebeurt als je aan een bepaald knopje draait of een schuifje openzet en hier vervolgens gebruik van maken.
Ook dit is essentieel: Door geluiden te manipuleren onderscheid je jouw set van die van iemand anders die dezelfde platenkeuze zou hebben. Hiermee kan je je eigen 'signatuur' geven aan de set.
- Kunnen multitasken. Je zal bezig zijn platen te kiezen, deze in je hoofd al samen te kneden, interactie hebben met het publiek én fysiek bezig zijn met het technische aspect, met name het synchroniseren van de platen.

Maak in ieder geval, als je het technische aspect onder de knie hebt, een demotape. Uitbaters willen doorgaans vooraf wel horen wat je er van bakt voordat ze je een podium bieden.

En wat betreft je bonusvraag:
In een kroeg zal je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met een aantal consumpties. ;)