De straal van de Aarde aan de evenaar (Re) bedraagt 6378 km. De omtrek van de Aarde aan de evenaar bedraagt dan 40074 km. Dat is dus al een idealisatie, in de mate dat we ervan uitgaan dat alles zee is. Ik hoop dat het niet uw verwachting is dat we alle bultjes en bergen onderweg in rekening brengen.
fremar
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus ! Ter aanvulling: Als je een rondje over de evenaar zou lopen heb je 40.074 km afgelegd. Maar omdat de aarde niet perfect rond is is de omtrek van de aarde langs de polen 40.008 kilometer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet de bedoeling om lastig te zijn, maar is het mogelijk om de omtrek te berekenen rond de evenaar incl bulten en bergen of is dat onmogelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is theoretisch mogelijk HenrikeWitte. Als we ervan uitgaan dat de aarde een perfecte cirkel is, dan kunnen we de wiskundige theorie wat betreft deze meetkunde toepassen, en daarom kan dit zonder al teveel complexiteit gemeten worden. Als je het echt veel nauwkeuriger wilt weten, zou je over land simpelweg de evenaar moeten doorlopen en kijken hoeveel meter je dan aflegt. Daarin neem je dan alle bultjes mee. Ik zou bij zee de gemiddelde hoogte rekenen, je hebt namelijk invloeden van eb en vloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gemeten=berekend in het eerste stukje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch even reageren : het is perfect mogelijk om de "lengte" van de evenaar met alle "putjes en bultjes" beter te benaderen. Stel een hoogteprofiel op (zie bijvoorbeeld http://www.google.fr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Faaportfolioann-sofieportael.weebly.com%2Fuploads%2F2%2F3%2F8%2F0%2F23800609%2F230414_ont_ict_googleearth.docx&ei=KLxYVOWiM86V7AbO44DIAw&usg=AFQjCNEACa-PLxGX54Y6nLPN3eBjsdQgMg&bvm=bv.78677474,d.ZGU : helemaal op 't einde van het document staat een hoogteprofiel van de evenaar in Afrika) en bereken de "afgelegde weg". Hoe nauwkeuriger het hoogteprofiel, hoe nauwkeuriger de afgelegde weg. Vindt iemand een bron die het al eerder heeft voorgedaan ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je