Hoe krijg ik mijn kat rustig? hij rent, hij bijt (waarom hij bijt weet ik ook niet misschien dat iemand mij daar ook mee kan helpen)

hij rent, hij bijt (waarom hij bijt weet ik ook niet misschien dat iemand mij daar ook mee kan helpen)

Toegevoegd na 38 minuten:
Hij is 9 week

Toegevoegd na 40 minuten:
Hij doet dit 2 weken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dat hangt er vanaf. Als je kat dit sinds kort pas doet, dan is het verstandig hem te laten controleren door de dierenarts: het kan zijn dat hij ergens pijn heeft.

Als je kat dit van jongs af aan al doet: dan gaat het om 'de dolle vijf minuten'.
Dit betreft een overmaat aan energie die de kat moet laten afvloeien.
De oplossing is simpel: laat die energie gecontroleerd afvloeien, door je kat afleiding te geven en bezig te houden. Speels dagelijks meerdere malen met hem, laat hem dmv voerpuzzels werken voor z'n eten, zorg voor voldoende klimmogelijkheid, enz enz.
Succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh ik zie nu pas je toevoeging dat hij 9 weken is!
Dit is puur kittengedrag, en volkomen normaal.
Helaas is ook dit katje veel te vroeg uit het nest gehaald± in deze teriode )tot een week of 13' had hij van moeder en nestgenootjes moeten leren wat grenzen zijn, dat bijten niet op prijs wordt gesteld.
Het beste wat je kan doen is er een broertje of zusje bijhalen, zeker als het een binnenkatje gaat worden. Binnenkatten die van jongs af aan alleen binnen worden gehouden raken sociaal gedepriveerd.
Laat ze lekker samen ravotten en energie kwijtraken, en meteen elkaar nog een stukje opvoeding geven.
Wat het bijten betreft, handen zijn om mee te aaien, zeer beslist niet om mee te spelen. Koop wat hengeltjes daarvoor.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over die moederkat die was overleden 3 dagen na de bevalling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En die hengels ik heb er genoeg maar dat vind die niks. Als hij mijn hand ziet is het gelijk hap
Rieneke1
9 jaar geleden
Triest van de moederpoes. Wat een trauma voor de kleintjes. Apart dat hengeltjes niet in de smaak vallen. Boots je prooigedrag na, door het speeltje van het kitten af te bewegen?
Anders zijn er nog wel meer speeltjes te bedenken: bijvoorbeeld propjes, of (met mate) een laserlampje. Maar het beste zou toch zijn een kleintje erbij, zodat ze elkaar bezig kunnen houden en opvoeden.
Ja joh die kitten is gewoon lekker kitten aan het zijn! Dingen aan het ontdekken, zijn lijf en hormonen en weet ik veel wat zullen ook wel aan het ontwikkelen zijn.
Vooral lekker meespelen zodat het een actieve en nieuwsgierige kat blijft en jij een kat krijgt die van jou houdt.

Een broertje of zusje erbij halen hoeft echt niet per se; ik heb een binnenkat die ook elke dag zijn dolle 5 minuten heeft. Zodra ik meer dagen minder met hem speel, wordt hij ook minder actief. Lijkt me logisch ;-) Ik speel elke dag en hij blijft elke dag actief en kat :-) Ze reageren gewoon heel erg op hoe jij met ze omgaat.

Oh en dat bijten dat is omdat hij van je houdt (geen geintje!) en het zo toont. Het kat ook bij het spelen horen en het grenzen aftasten. Als je hem duidelijk laat merken dat het pijn doet zal hij misschien nog wel bijten, maar niet doorbijten. Zo speelt mijn kat ook zonder nagels. Tis net een kind: grenzen aangeven dan voed je hem op en zul je de rest van zijn leven een leuke kat hebben.

Verder zou ik vooral even gaan lezen wat kittens nodig hebben en willen hebben en hoe katten in het algemeen in elkaar steken etc want als ik je vraag zo lees, weet je weinig van katten af en dat kan negatief voor de kat zijn en daarvoor heb je een kat genomen neem ik aan ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan een kat spelen zonder nagels
Om je kat rustiger te krijgen moet je hem eerst even lekker laten spelen. In het begin is het even zoeken naar wat je kat leuk vindt. Een propje papier vindt mijn kat bijvoorbeeld veel interessanter dan een speelgoedmuisje uit de winkel. Ik gooi de propjes over de bank en mijn kat vliegt er achteraan of slaat het propje terug naar mij. Zet ook eens een doos neer en maak daar een gat in. De meeste katten kruipen daar graag in. Zoals eerder gezegd: zorg dat je kat kan klimmen. Dit kan met een krabpaal, maar ook door een soort parcour uit te zetten: van een krukje naar de tafel naar de vensterbank en dan boven op een kast. Lok je kat met een touwtje of ander speeltje van de ene plek naar de andere. Later doet hij het dan mogelijk zelf. Lekkere brokjes op verschillende plekken kan ook helpen. Bijten mag absoluut niet! Ook niet zachtjes. Maak dat duidelijk door nee te zeggen en/of hem weg te zetten en vervolgens te negeren. Katten kunnen anders opeens heel hard bijten en de baas gaan spelen. (bron: eigen ervaring)