Soms lijkt het of ik niet snugger over kom bij mensen, kan ik er wat aan doen?

Soms als mensen wat zeggen, dan begrijp/hoor ik hen niet, en dan durf ik ook niet te zeggen van: "Wat zegt je/u?". Hoe kan ik mezelf hierin verbeteren? P.s ik ben wel van Turkse komaf, maar ben wel in Nederland geboren en opgegroeid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (3)

Wat amadea schrijft is naatuurlijk slim. Maar waarom zal je niet gewoon vragen 'wat zegt u' of ' ik begrijp even niet wat u zegt'. Teveel mensen praten binnensmond en ik vraag heel vaak 'wat zegt u' ook op mijn stage baan/werk en dan herhalen ze het, soms met een zucht, maar gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, daar heb je gelijk in . Maar in mijzelf denk ik dan, als ik dan vaak "Wat zeg je?" zeg, dat ze mij dan dom vinden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Jij kunt niet weten wat andere mensen denken
Castle
9 jaar geleden
Is het belangrijk dan wat andere mensen vinden? Als ze je (leren) kennen dan weten ze toch beter.
Wat je hieraan kunt verbeteren is je eigen veronderstelling. Ik heb die fout zelf ook gemaakt. Ik dacht dat ik alles van die ander zou moeten weten. Dat ik ansers niet attent zou zijn.
Niets is minder waar! De ander wil namelijk alleen graag zijn verhaal kwijt. En als jij bereid bent te luisteren vindt de ander dat prachtig. Dus vraag vooral "wat zeg je". Daar geef je mee te kennen dat je je voor zijn/haar verhaal interesseert.
Beter scoren kun je niet!
9 jaar geleden
Als je juist heel druk bezig bent met luisteren en alles in 1x "moeten" begrijpen, dan kan het gebeuren dat je het niet helemaal meekrijgt. (Been there)
Je moet je er vooral niet te druk om maken en juist vragen stellen ter verduidelijking. Je voorkomt miscommunicatie en een beetje normaal mens maakt zich echt niet druk om dat je dat vraagt. Je bent de eerste niet en zult ook de laatste niet zijn.
Geef gewoon duidelijk aan dat of wat je niet begrijpt ipv misschien zo'n algemene "wat zegt u" vraag. Of: "ik verstond je niet goed" lijkt mij ook prima.