Spullen ontvreemd uit hotelkamer door het personeel. Is de hoteleigenaar aansprakelijk en moet hij dit vergoeden?

wij hebben dit weekend met Stena Line een weekendtrip van Hoek van Holland naar Harwich, Engeland gemaakt.

Wij hebben bij het verlaten van het schip onze bagage in de cabine achtergelaten omdat wij dachten dat wij 's avonds op hetzelfde schip terug zouden reizen. Helaas bleek bij het inchecken in Engeland dat wij met een ander schip terug zouden reizen en dat onze bagage zich al in Nederland bevond. Er werd ons verteld dat wij onze bagage in
Nederland konden ophalen.

Zondagochtend bij aankomst op Hoek van Holland hebben wij ons gemeld bij de balie om daar onze bagage op te halen. Dat stond daar inderdaad opgeslagen maar bij het nakijken van onze bagage constateerden wij dat er zaken ontbreken. Dit zijn:

1. 100 euro aan contant geld uit de portemonnee van mijn vrouw.
2. Een tablet
3. Een dure bluetooth speaker voor de tablet
4. Lifetrons photo lens systeem voor smartphones

Aangezien deze spullen in onze koffers en tassen lagen die zich in een afgesloten cabine bevonden ga ik er vanuit dat deze spullen ontvreemd zijn. Temeer omdat deze koffers en tassen met onze kleding en andere spullen wel bij de informatiebalie lagen maar alleen electronische apparatuur en contant geld mist.

Nergens wordt in de reisprocedure of op de Groupon documentatie vermeld dat de bagage meegenomen moet worden bij het uitchecken van het schip.

Is Stena Line hiervoor aansprakelijk en moeten zij dit vergoeden? Wij hadden geen reisverzekering voor deze ene dag afgesloten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
5.8K
Reddie
9 jaar geleden
Wie wilt U laten opdraaien voor uw eigen domme gedrag?
Reddie
9 jaar geleden
En zoals in het antwoord staat:
Jij kunt wel beweren dat die dingen er waren, en nu niet meer. Maar voor hetzelfde geld ben je een leugenaar en een oplichter.
Antoni
9 jaar geleden
Mooiverhaal, hoe werd er aan de balie van Stena Line gereageerd toen je liet weten dat er zaken in de bagage ontbraken?
gvrox
9 jaar geleden
Het is toch gebruikelijk om bij uitchecken (of dat nu een hotel of een schip is) de bagage mee te nemen.
tinus1969
9 jaar geleden
Laat je je bagage ook in de trein achter met het idee 'dat je wel in dezelfde trein terug zult zitten'? Ietsje aardiger; ik snap de gedachtengang, maar het was dan buitengewoon verstandig geweest om niet zomaar de bagage achter te laten, maar dit aan een lid van de bemanning te VRAGEN.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi verhaal , mooiverhaal dachten jullie dat je een cruise maakte .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan iedereen, er wordt dus niet echt uitgecheckt. Je loopt van boord en je gaat een dagje naar Engeland. Zoals ik al vermeldde stond nergens aangegeven op onze tickets dat dit schip direct terug zou varen naar Nederland. Ik vind de gedachte dat je dezelfde dag met hetzelfde schip terugvaart dan ook geen gekke gedachte. Bovendien waren wij ook niet de enige personen die in Hoek van Holland onze bagage kwamen claimen, er stonden daar meerdere mensen om hun spullen op te halen. Ook die hadden via Groupon geboekt, blijkbaar is de hele procedure via Groupun niet duidelijk en dus niet alleen bij ons niet bekend dat je met een ander schip terugvaart. Maar dat is ook niet de kern van het verhaal. Het punt is dat onze spullen in een afgesloten hotelkamer lagen (ja het is een varend hotel). Hierbij heeft StenaLine deze spullen uit onze kamer gehaald en in bewaring genomen waardoor dus de wet hotel bewaargeving van kracht is en zij wel degelijk aansprakelijk zijn voor zover ik het kan overzien. Ik zie wel meer berichten op internet dat Lost and Found bij de Stena Line dus ook echt LOST is. Slechte reclame als je het mij vraagt,
tinus1969
9 jaar geleden
@Mooiverhaal; het is geen varend hoteol -dat is juist het punt. het is eerder te vergelijken met de trein van Amsterdam naar groningen, waar je je spullen ook niet achterlaat.

Antwoorden (2)

Voor diefstal is Stan Line niet verantwoordelijk, maar de dief. Het is namelijk strafrechterlijk.
Het probleem is de bewijslast. Hoe bewijs je dat die spullen in die koffer zaten en hoe vind je de dief.

Toegevoegd na 27 seconden:
Stan = Stena
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Zo simpel is het vast niet. Stena Line heeft de zaken in bewaring genomen en is daarmee verantwoordelijk ervoor. Details hierover zijn te lezen in Algemene Voorwaarden of andere regels van Stena Line.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als ik het goed begrepen heb heeft Stena Line geen vergoeding ontvangen voor het in bewaring nemen (het is eerder een service). Dat maakt veel verschil. Daarnaast is het noet steeds niet te bewijzen dat deze goederen überhaupt in de tassen en koffers gezeten hebben, laat staan dat het personeel van Stena Line deze gestolen heeft. Het kan ook elders verloren zijn, of een 'reguliere' inbreker heeft kans gezien wat mee te nemen. Toegegeven: het klinkt aannemelijk dat het personeel haar kans schoon gezien heeft, maar dat feit BEWIJZEN is andere koek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat Stena het niet gaat vergoeden, omdat er geen bewijs is. Bij een cruise blijft het schip liggen en slaap je ook op het schip, maar bij een ferry maak je een overtocht en de boot vaart hierna weer terug met passagiers naar Nederland. Kan het niet ook zo zijn dat nieuwe passagiers jullie bagage hebben gevonden en eerst de waardevolle spullen eruit hebben gehaald en daarna pas hebben afgegeven?
Tip voor de volgende keer, sluit een reisverzekering af.. kan ook voor alleen tijdens een bepaalde reis en is dan echt niet duur
Dit is een vraag met een paar aspecten. Om te beginnen: als je je laat vervoeren door een ferry, dan is het geen cruise waarbij je geruime tijd dezelfde hut houdt. Toen je de overtocht regelde, zal je hebben gezien dat er dagelijks twee afvaarten zijn. Logisch dan ook, dat de net aangekomen boot weer terugvaart en een half etmaal later komt het andere schip aan. Op de website van Stenaline staat die dienstregeling heel nauwkeurig; er zijn twee met name genoemde schepen en die liggen nooit samen in dezelfde haven.. Dus dat is je eigen verantwoordelijkheid, Groupon heeft er niets mee te maken, die zijn slechts tussenpersoon. Verder is het uitermate overantwoordelijk waardevolle spullen onbeheerd achter te laten in een hut, wetende dat ook personeel de hut kan betreden.Em dat is je eigen verantwoordelijkheid. Een oude pyama, geen probleem, maar tablets en geld.....
Bovendien staat er in de voorwaarden van de rederij dat ze niet aansprakelijk zijn bij vermissing of verdwijning. Dat kan je ook weten. In de meeste hotels is er meestal een kluisje is voor waardevolle spullen en bestaan er ook voorwaarden waarin de aansprakelijkheid van het bedrijf beperkt worden. Trouwens, een hotel is iets ander dan een rederij. Daarom lijkt mij art. 609 niet van toepassing.
De Stenaline heeft zoals het hoort je spullen in bewaring genomen omdat je zaken zonder kennisgeving achterliet in de hut. Dan wordt de Stenaline bewaarnemer. Bij bewaarneming moet volgens de wet de bewaarnemer de spullen goed bewaren. Aldus BW art. 7: 602. In art. 609 is er sprake over bewaarneming in een hotel. Maar hier is sprake van een rederij en niet van een hotel. Bovendien speelt altijd de eigen verantwoordelijkheid.
Voor wat de bewaarneming aangaat: daar is Stena verantwoordelijk voor. Ze hebbende spullen laten opslaan. Uiteraard kan je niet aantonen wat er verdwenen is en op welk moment.
Het enige zinnige is dat je Stena inlicht over het gebeurde maar een vergoeding zal je zeker niet krijgen tenzij uit coulance. reken daar maar niet op. Soms kan een reisverzekering een uitkomst bieden, maar als je na één dag al een fikse claim legt, dan zal de verzekeringsmaatschappij ook exact van de hoed en de rand willen weten en ook dan zal je bewijs moeten leveren.
Helaas is het gebeurde geheel aan jezelf te wijten.