is zand een goed isolatiemiddel?

Kan iemand mij vertellen of zand goed de warmte binnenhoud?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik moet een proef doen om een glas met kokend water zo lang mogelijk warm te houden. Als je er zakjes zand omheen en oplegt, isoleert het de warmte dan goed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
op wat voor manier? als het tussen je muren zit? op je dak ligt?
Amadea
9 jaar geleden
Nee. Zoek op hooikist, dan kom je te weten hoe je warmte goed kunt isoleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schapenwol isoleert ook goed.

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet, wel als het zand goed droog is, niet als het vochtig is
piepschuim zal ook goed werken

Toegevoegd na 2 minuten:
maar hooi ook, het gaat er bij veel isolerende stoffen om dat ze lucht vasthouden, omdat lucht een slechte geleider is. Tussen droge zandkorrels of piepschuim/hooi of ander los materiaal zit veel lucht, en dat zorgt voor isolatie
anneliez
9 jaar geleden
Ook droog zand is een slechte isolator, maar uiteraard is nat zand nog slechter. Zand is zwaar (heeft een hoge warmtecapaciteit) en neemt daardoor zelf veel warmte op, het zal dus juist warmte onttrekken aan je glas met water: het tegengestelde van wat je wilt.

Maar....... als je het zand er al omheen mag leggen tijdens het verwarmen van het water, dus het zand tegelijk met het water opwamt, dan houdt het zand het water wél warm. Er wordt dan immers vanwege de hoge warmtecapaciteit heel veel warmte opgeslagen in het zand, die warmte zal overgedragen worden aan het water als je de vlam uit zet. Bovendien: water kun je maar opwarmen tot 100 ºC, maar zand aanzienlijk veel hoger. Dit hete zand zal het water zelfs nog een tijdje aan de kook kunnen houden.

Als het alleen om isoleren gaat kijk dan maar eens in een bouwmarkt: piepschuim, PUR, glaswol, steenwol etc. Deze isoleren allemaal beter dan bijv. hooi of wol. Voor al deze materialen geldt: hoe dikker hoe beter. Stralingsisolatie werkt ook prima: een spiegelend oppervlak weerkaatst de warmtestralen. De dunne aluminiumkleurige isolatiematerialen in de bouwmarkt, maar ook thermosflessen werken zo. Denk er aan de ook bodem van het glas op isolatiemateriaal te zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Goed in kaart gebracht. Plus.