als ik even lang ben als mijn ouders , weet ik dat ik dan uitgegroeid ben?

Ik vraag me vaak af hoelang ik nog doorgroei , vooral omdat ik nu 1.73 m ben en 17 jaar (vind dat ietwat klein). Nu dacht ik te weten dat mijn lengte werd bepaald door de lengte van mijn ouders. Betekent dat dat als ik ongeveer even groot ben (mijn moeder en vader hun lengte zitten dicht bij elkaar) dat ik dan ook ongeveer klaar ben met groeien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
9 jaar geleden
Nee, in principe heeft jouw lengte niets te maken met de lengte van je ouders.
Meestel zit je lengte daar wel in de buurt, maar het hoeft niet. Dat bepaalt uiteindelijk jouw eigen unieke genenpakket.
Amadea
9 jaar geleden
En het kan bovendien beïnvloed worden door een ziekte, een (verkeerd of heel goed) voedingspatroon, intensief sporten, en dergelijke.

Antwoorden (2)

voor meisjes: (lengte vader + lengte moeder - 13) /2 + 4,5
voor jongens: (lengte vader + lengte moeder + 13) /2 + 4,5

Dat zijn de formules om de lengte ongeveer te berekenen.
En ja, het kan zijn dat je uitgegroeid bent maar waarschijnlijk ben je dit nog niet.
Je bent 1.73, als je nu even groot bent als je ouders kun je waarschijnlijk nog wat centimeters groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Meestal groeien meisjes nog een jaar of drie door, na hun eerste menstruatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn die lengtes van de ouders in meters of centimeters?
Ivana
9 jaar geleden
Als dat zou kloppen (Ilyasftw's antwoord) dan zouden alle kinderen in een gezin een gelijke lengte hebben. (Meisjes even lang en jongens even lang) Dat is dus niet het geval. In de meeste gezinnen met meerdere kinderen zijn de jongste kinderen langer dan de oudste kinderen. Tegenwoordig is dat niet meer te controleren, omdat er bijna geen grote gezinnen meer bestaan, maar het is echt waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ouders krimpen en kinderen worden daarom vaak langer dan ouders, tenzij de ouders nog jong zijn. Uiteindelijk word je toch langer, tenzij je toch klein blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De in de oorspronkelijke formule genoemde getallen zijn cm's dus de correct formule dient te zijn.
voor meisjes: (lengte vader + lengte moeder - 0,13 m) /2 + 0,045 m
voor jongens: (lengte vader + lengte moeder + 0.13 m) /2 + 0,045 m
Want tegenwoordig dient iedereen de standaard eenheden te gebruiken. En als het genoemde getallen in de oorspronkelijke formule meters zouden zijn, dan maakt het lengte van de ouders niet uit, want (1,73 m -13 m)/2 + 4,5 m geeft een negatief getal en ik heb geen meisjes gezien met een negatieve lengte.
In de loop van de twintigste eeuw (en tot nu toe) is de gemiddelde lichaamslengte van de Nederlanders (zowel mannen als vrouwen) toegenomen. Meestal wordt ervan uitgegaan dat je rond je 21e jouw uiteindelijke (maximale) lichaamslengte hebt.

Er zijn dus 2 redenen aan te geven waarom je waarschijnlijk nog wel iets zult groeien:
(a) kinderen worden gemiddeld langer dan hun ouders. Let wel op, dit is een statistisch gegeven, dus een kans (net zoals de Nederlanders gemiddeld 79 jaat oud worden, maar de meeste mensen overlijden niet op precies die leeftijd).
(b) je hebt tot je 21e nog enkele jaren voor de boeg om te groeien; daarbij geldt wel dat jongens wat langer doorgroeien dan meisjes.