hoever mag een loodvlies accu ontladen worden?

hallo,

ik heb een luidsprekerkistje met een loodvlies accu erin van 12 volt en 7 AH
nu weet ik niet hoever die ontladen kan/mag worden. ik heb er een volt meter in maar ik weet niet wanneer ik hem weer moet opladen.

alvast bedankt.

mvg,

jelle te vaarwerk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Loodvlies accu's (AGM, zie eerste link in bron) hebben een soort van glasfibermatten tussen de loodplaten. Net als gel-accu's kunnen deze langdurig diep ontladen worden, tot 80% (~3V), en weer snel geladen worden.
Als de accu langdurig niet wordt gebruikt is het wel van belang dat je deze op spanning houdt. Anders treedt alsnog sulfatering van de loodplaten op, wat de capaciteit van de accu nadelig beïnvloedt en een onomkeerbaar proces is.
Meer informatie over accu's vind je in de 2e link hieronder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Links zijn omgedraaid, krijg dat niet goed