Waarom krijg ik diarree van olijfolie?

Ik zie dat deze vraag een paar jaar geleden ook is gesteld, maar misschien zijn er inmiddels meer mensen die hier iets over kunnen zeggen.
Olijfolie wordt tegenwoordig in veel restaurants gebruikt. Als ik vergeet aan te geven dat ik mijn vlees er niet in gebakken wil hebben, zit ik een half uur later op toilet en kan daar dan wel een paar uur blijven zitten.
Nu het vaak gebruikt wordt, vraag ik me af of er niet heel veel mensen last van hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ik een uitzondering ben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
43.8K
Reddie
9 jaar geleden
Ik ben bang dat je helaas wel tot een minderheidsgroepering behoort wat je intolerantie voor olijfolie betreft.
En men is juist steeds meer olijfolie gaan gebruiken omdat het zo gezond is (of zou zijn).
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik denk het ook, olijfolie is de enige olie die ik gebruik, al 10 jaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik kan nagaan, is olijfolie de enige olie waar ik dus een soort allergisch voor ben. Zonnebloemolie e.d. heb ik totaal geen last van.
En men is inderdaad steeds meer olijfolie gaan gebruiken de laatste tijd. Voor mij dus NIET gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik al sinds mijn 19e uitsluitend olijfolie (ben nu 59) en heb er nooit last van gehad; Ik ken echter wel mensen die geen olijven en olijfolie verdragen, dus de enige ben je zeker niet. Troost je, er zijn ook mensen die geen zonnebloem- of sojaolie verdragen en melkvet (room) intolerantie komt ook veel voor. (al is dat een schrale troost). Wees inderdaad zo wijs om aan te geven dat je dit niet verdraagt en laat eventueel onderzoeken waar je exact allergisch voor bent; dat geeft je wellicht extra informatie en bovendien kun je dan voortaan naar waarheid zeggen dat je dit om medische redenen niet wilt/ niet mag eten. Ik wens je sterkte en succes.

Antwoorden (2)

Sommige mensen kunnen bepaalde voedingsmiddelen niet verdragen. Dit wordt voedselintolerantie genoemd. Door het consumeren van dat middel kunnen bij hen darmklachten zoals buikpijn, buikkrampen en/of diarree ontstaan.

Als de oorzaak jou bij intolerantie is, dan kan dat door een test worden vastgesteld. Het is echter vreemd als alleen olijfolie de oorzaak zou zijn. Mogelijk kan je dan ook geen olijven eten, en etenwaren waar olijven in verwerkt zitten zoals bijvoorbeeld tapenade. Dat zou je eens moeten proberen.
Amadea
9 jaar geleden
Ondertussen heb ik wat zitten zoeken en ik kan je de volgende antwoorden geven.

(a) ja, er zijn best veel mensen gevoelig voor olijfolie; maar grappig genoeg is olijfolie wel iets waar je aan kunt wennen. We komen vaak in Griekenland waar men erg veel olijfolie eet. Toeristen hebben er veel meer moeite mee dan Grieken -- oorzaak: gewenning. Dit ligt in dezelfde sfeer als ' spinazie en spruitjes leren eten'. Wanneer je geregeld olijfolie eet (kleine beetjes) geef je jouw darmen de kans om eraan te wennen. Als je zoekt op 'reizigersdiarree' vind je veel informatie.

(b) Er bestaat ook allergie voor olijfolie; maar daar horen symptomen bij die behoorlijk ernstiger zijn dan die jij beschrijft; onder meer jeuk aan de ogen. Zie de bron

(c) gezien de manier waarop je jouw vraag stelt -- heb je ooit geprobeerd wat er gebeurt als je een theelepel olijfolie eet op je nuchtere maag, zonder dat er andere voeding in het spel is? Bedenk dat olijfolie vooral in mediterrane gerechten wordt gebruikt, vaak in combinatie met knoflook, oregano e.d. Probeer uit te sluiten dat een van die andere dingen de boosdoener is. Doe je dat niet, dan kom je, met de beste bedoelingen, misschien toch niet verder.

Tenslotte nog even een vraag die je misschien erg flauw vindt: is het vlees dat in die olijfolie gebraden is, van goede kwaliteit en is het goed gaar?

Ik hoop dat je er iets verder mee komt!