mag zuurdesembrood in een candidadieet?

Ik heb Candida Albicans en moet hiervoor een dieet volgen.
Gist mag niet, maar over zuurdesem lees ik tegenstrijdige dingen. nergens staat "eet het maar volop", maar wel dingen als "geeft geen hinder", "minder melding van hinder" enz...
Dat is al bij al vrij onduidelijk. Ik heb nu een soort kiembrood gekocht, maar erg lekker is dat niet. dus het zou heerlijk zijn als ik zuurdesem zou mogen eten, alleen nog de vraag waar ik zuurdesem vind zonder suikerstroop (want dat zit bijna overal in, ook in biobrood bv.-
En als het zonder suikerstroop bestaat : is zuurdesem nu al dan niet toegestaan in een dieet voor Candida Albicans?

7.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
heeft je arts geen voedingstips gegeven toen hij deze diagnose stelde?
Cryofiel
9 jaar geleden
*Iedereen* heeft candida albicans. Dat hoort zo, dat is normaal. Wie heeft trouwens gezegd dat je een dieet "moet" volgen? Is dat een arts, een alternatief behandelaar, of een Internet-site? Dezelfde vraag over gist: wie zegt dat dat niet zou mogen? Ik zou namelijk niet weten wat er verkeerd zou zijn aan gist in combinatie met C. Albinans.
liveisgreat
9 jaar geleden
zie ik daar een vingertje :-)?
ja, ik ben naar de dokter geweest. uiteraard. met uitputtingsverschijnselen die bleken te komen van een tekort aan bepaalde stoffen, eczeem enz....
verder onderzoek bracht: het is constitutionele Candida Alicans,, dus overal ; darmen, bloed, huid enz...
mijn arts heeft gezegd : geen gist. enkel dat brood van gekiemd tarwe. maar ik vroeg me af of zuurdesem ook mag. Hij is nu op verlof (bij ons is het nu vakantie in België), dus kan het hem niet vragen.
Ben dan zelf gaan zoeken, maar geen duidelijk antwoord.
Sorry als ik je vraag verkeerd interpreteer, maar ik krijg het gevoel dat ik me op Goeie Vraag constant moet verantwoorden als ik gewoon een vraag stel.....? Dit is toch de bedoeling niet? Het is toch geen site om mensen zinvolle lessen in moraal te geven? Die dan meestal ook tot discussie leiden?
Dus laten we het bij de vraag houden, niet meer niet minder.
Cryofiel
9 jaar geleden
Misschien zie jij een vingertje - ik kan niet weten wat jij ziet. Dat vingertje is er niet, is het enige dat ik je kan vertellen. Ik blijf heel benieuwd naar de "arts" bij wie je bent geweest. Als candida namelijk in je bloed zit, is dat een reden om je met spoed op te laten nemen op de afdeling Intensieve Zorg. Candida in je bloed is normaal gesproken op korte termijn dodelijk.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik stelde gewoon de vraag of je huisarts een voedingslijst heeft gegeven. wel zo handig bij een diagnose om te weten wat je wel en niet mag doen/eten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"enkel dat brood van gekiemd tarwe"
Dan heb je het antwoord op je vraag.
In het algemeen zit het in de marge, volg je een streng of minder streng dieet. Daarnaast zijn er ook in zuurdesem grote verschillen. Waarom vind je kiembroed trouwens niet lekker?
Soms is het hard, dat hoort niet, je hoort het broodje (want ze zijn klein) een beetje in te kunnen knijpen. Er zijn trouwens meer redenen om kiembrood te eten,
o,a, gluten en fytinezuur (dat zit er veel minder in) en daardoor neem je meer mineralen op uit die maaltijd. ps. je hoeft je niet te verantwoorden, je had het ook bij je 1e en laatste zin kunnen houden. ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Verantwoorden hoeft inderdaad niet, dat is een eigen keuze. Zoals elke vorm van informatie-uitwisseling dat is. Zo ook het tot je nemen van informatie die voor jou nieuw is, of misschien zelfs confronterend: ook dat is een eigen keuze. Als iemand er bewust voor kiest om bepaalde informatie te ontkennen of buiten te sluiten, is dat een valide eigen keuze. Het grote voordeel van informatie-uitwisseling is natuurlijk dat je er iets van kunt opsteken. En, op een site als deze, dat ook iedereen die meeleest (en ervoor openstaat) er iets van kan opsteken.
liveisgreat
9 jaar geleden
@JackD, kiembrood is wellicht gewoon wat wennen. het is heel vast en zo, maar als je het roostert (zoals op de verpakking al tip staat) valt het al bij al nog mee. maar het is gezond, en ik zie ook dat mijn stofwisseling hierdoor versnelt, if you know what I mean. Fytinezuur was me niet bekend, zal ik eens meer info over opzoeken.
alleen is het wel heel eentonig. dus af en toe eens zuurdesem kunnen nuttigen zou leuk zijn. wordt sowieso een klus om dit te vinden zonder suiker: zelfs in brood van de heerlijke bakkerij "De Trog" bv is suikersiroop
en wat je ps betreft : hahahaha, ja, inderdaad :-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Suiker o.i.d. is niet nodig, mogelijk dat er wat gebruikt wordt om de zuurdesem cultuur op te starten. (weet ik verder niet)
Basisrecept zuurdesembrood
Ingrediënten:
500 gr meel
320 ml lauw water
2 theelepels zout
eventueel 1 eetlepel olie
zuurdesem Kiembrood hoort eerder zacht (beetje klef) te zijn, wel zeer compact.
Als het hard is kan roosteren inderdaad helpen.
Ik heb een tijd speltkiembrood gegeten, dat was ook af en toe te hard en droog en dan niet lekker.
Sinds de spelt oogst niet helemaal goed gegaan is o.i.d. en speltkiembrood zeer slecht leverbaar eet ik helemaal geen brood meer.
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom zou fytinezuur de opname van mineralen remmen? De maag is immers ook gigantisch zuur, zo zuur zelfs dat een beetje meer of minder fytinezuur geen invloed heeft op de zuurgraad van maag en/of darmen. Los daarvan: een "arts" die beweert dat je candida in je bloed hebt? Die is sowieso onbetrouwbaar. Als hij adviezen geeft, is het dus een pure gok of die adviezen zinnig of onzinnig zijn. Hopelijk is de diagnose niet gesteld via LBA... Het enige wat ik kan bedenken ter verdediging van de arts is dat hij niet heeft gezegd dat je candida in je bloed zou hebben, maar dat in je bloed antistoffen tegen candida zijn aangetroffen. Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar er zit een wereld van verschil tussen candida in je bloed enerzijds (levensbedreigend) en antistoffen in je bloed anderzijds (reden om vervolgonderzoek te doen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Suiker in brood wordt trouwens meestal gebruikt om de gist te voeden. Het is dus niet zozeer een ingrediënt, maar een stof die gebruikt wordt tijdens de productie. Als de suiker volledig wordt gebruikt door de gist, zit er geen suiker meer in het brood. Toch snap ik niet helemaal waarom men vaak zegt dat suiker nódig is in brood. Ik bak mijn brood zelf, en in het receptenboekje bij mijn broodbakmachine staat dat suiker absoluut nodig is om de gist te activeren. Maar meestal voeg ik helemaal geen suiker toe, en ik heb altijd prima gerezen broden. Misschien gebruik ik iets meer gist dan ik nodig gehad zou hebben mét suiker. Om eerlijk te zijn weet ik dat niet precies, want ik weeg mijn ingrediënten niet echt af; 't is meer een beetje uit de losse pols. Maar ik zou dus vermoeden dat als er suiker toegevoegd is aan een brood, dat er dan ook gist in zit: het voeden van de gist is namelijk de voornaamste reden om suiker te gebruiken bij het bakken van brood. Verder weet ik het ook niet, de diagnose is zoals gezegd nogal twijfelachtig, maar áls je van plan bent dit dieet te volgen, dan wil je het natuurlijk ook goed doen. In dat geval zou ik de zuurdesem eerst navragen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het probleem is, dat je van een candidadieet vaak absoluut geen suiker mag. Ook geen koolhydraten, en geen zetmeel. Je mag dus geen fruit. Maar je mag wel fruit, want fruit is goed. Honing is ook zo'n goedje dat absoluut verboden is in een candidadieet, en dat ten zeerste wordt aangeraden tijdens een candidadieet. Ik wil maar zeggen: het hangt maar net van de "geloofsrichting" af waar het betreffende candidadieet vandaan komt. Er zijn veel van die "geloofsrichtingen", en net als bij een echt geloof spreken ze elkaar vaak flink tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mineraal bindende eigenschappen van fytinezuur hebben niks met zuur te maken.
Geen idee hoe je daar bij komt, misschien eerst even googlen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phytic_acid
Cryofiel
9 jaar geleden
Oh, het is dus gewoon een natuurproduct dat enige mineraalbindende eigenschappen heeft. Goh. Ik ken niemand die vanwege fytine een mineralentekort heeft. Jij wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan weet je vast ook niet hoeveel er te verhelpen/genezen is met o.a. magnesium.
Ik ga ervan uit dat 20% een serieus Mg tekort heeft en ruim 80% ver onder optimaal zit.
Persoonlijk ken ik 2 mensen die zonder magnesium supplementen slaapmiddelen nodig hebben.
Cryofiel
9 jaar geleden
Goh, een steekproef van 2, onder onbekende omstandigheden, niet geblindeerd en al helemaal niet dubbelblind, niet gerandomiseerd... tjonge...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt niemand, ik antwoord daarop.
Miepen over dubbelblind slaat dan nergens op.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je wekt steeds meer de indruk dat je gewoon je uiterste best doet om kleine puntjes te vinden om tegenin te kunnen gaan. Je weet best wat ik bedoel. Je weet ook best dat die steekproef van 2 die ik hiervoor beschreef, praktisch gezien hetzelfde is als 'geen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat nou puntjes en nee in vat niet wat je bedoelt. Ik noem fytinezuur, daar zeg jij iets over wat nergens op slaat. daarna
Jij kent niemand die ..
Ik twee die..
Niks meer niks minder. leg het maar uit hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs zuurdesembrood veroorzaakt gisting in de darmen. Gebruik het met mate (max.4 sneetjes per dag) of helemaal niet. Opgave van de welles/nietes voeding vind je op de site van 'Osteoberx' : Anti-schimmel(Candida) Dieet. Misschien ook eens de mening lezen van professor Frits Muskiet op de site van 'De Voedselzandloper'. Op de tanden bijten en een tijd streng dieet volgen brengt verbetering en als je daar de moed niet voor hebt: een darmspoeling zou ook voor een oplossing zorgen. Een meegever: knoflook is een Candida-killer.
Succes!
Cryofiel
9 jaar geleden
@Bosmens, alles wat je noemt is bekend uit sommige anti-candida-sites. Wat je ook kunt doen is een andere anti-candida-site lezen. Daar staan heel andere dingen op. Zo kun je op de ene anti-candida-site lezen dat fruit goed is, en kun je op de andere anti-candida-site lezen dat fruit heel slecht is. Datzelfde geldt voor knoflook. En voor darmspoelingen. En voor alle andere beweringen uit de hoek van de experimentele behandelingen.

Het beste antwoord

Bij de alternatieve(!) candidadieten is zuurdesem aanbevolen, en mag je geen gistbrood eten. Zuurdesembrood zelf bakken is heel simpel, als je eenmaal je desempje hebt gemaakt, vul je het elke dag aan met watater en meel. Zo kan je het brood helemaal suikerloos maken. Eitje!
Neem volkoren meel en wat water, doe dat in een kommetje. Roer het heel goed door. Afdekken met een schone gestreken zakdoek o.i.d. Dat roeren moet beslist elke dag minstens twee keer anders bederft het. Na een dag kan je er een deel van gebruiken als rijsmiddel voor je brood. Het laten rijzen neemt veel tijd. Eventueel vast ´s avonds kneden en laten rijzen en de volgende ochtend pas bakken. De rest van het moederdeeg in dat kommetje vul je aan met een klein beetje meel, eenklein beetje water, doorroeren. Dit roeren is essentieel. In veel boeken staat dat je het desem pas na 5 dagen kunt gebruiken maar na drie dagen is het al zuur genoeg.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het rijzen van het brood is te danken aan melkzuurbacteriën en dus niet aan gist .Zelf heb ik tig broden gebakken.Voor een goede receptuur geef ik je een link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen hééft candida albicans, dit is namelijk een schimmel die van nature aanwezig is in ons lichaam in onder meer darmen, mond, urinewegen en vagina.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een *infectie* hebt met deze schimmel, dus dat de schimmel meer overheerst dan allerlei andere micro-organismen die leven in ons lichaam. Dat is een veel voorkomend probleem, vooral bij baby's in de mond (spruw), en bij vrouwen in de vagina: een vaginale schimmelinfectie. Soms is het een neveneffect van antibioticagebruik.

Voor schimmelinfecties hoef je geen dieet te volgen. Meestal gaat het vanzelf over, omdat ons lichaam het evenwicht veelal zelf kan herstellen. Gebeurt dat niet of niet snel, dan zal de huisarts een schimmeldodend middel voorschrijven. Vaak is een lokaal middel al afdoende.

In de alternatieve hoek ligt dit een beetje anders: sommige natuurartsen en - diëtisten en nog wat alterneuten stellen de diagnose "systemische candida-infectie" op voor mij en trouwens ook gewone artsen onduidelijke gronden. Vaak wordt gezegd dat de bacterie is aangetroffen in je darmen, maar dat is - zoals ik hierboven al heb uitgelegd - volkomen normaal. Een systemische candida-infectie bestáát wel, maar komt eigenlijk alleen voor bij mensen met een extreem lage afweer. Iemand die zo'n systemische infectie heeft, is doodziek en ligt waarschijnlijk op de IC.

Bepaalde alternatieve artsen en therapeuten stellen deze diagnose echter bij vaak redelijk gezonde mensen die kampen met klachten zoals vermoeidheid en darmproblemen. Zulke therapeuten schrijven soms een dieet voor waarbij onder meer gist en suikers gemeden moet worden. Dit zou de infectie doen genezen.

Om het nog leuker te maken, zijn zelfs deze alternatieven er onder elkaar niet helemaal uit hoe zo'n dieet er precies uit moet zien. Als ik zo rondkijk op internet, zie ik dat de ene site zuurdesem aanprijst als alternatief voor gist voor mensen die dit dieet zouden moeten volgen, terwijl de andere natuurdiëtist aangeeft dat zuurdesem ook een soort gistingsproces teweeg brengt en daarom niet gebruikt mag worden binnen dit dieet. Als jij inderdaad bij zo'n alternatieve behandelaar komt en je wilt ondanks de niet-wetenschappelijke benadering toch dat dieet volgen, zul je toch echt je behandelaar moeten vragen wat diens visie op zuurdesem is. Als je er zeker van wilt zijn dat je het voorgeschreven dieet op de juiste wijze volgt, zul je tot die tijd ook zuurdesem moeten mijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ik weet heel goed wanneer de klachten begonnen, maar dat doet er hier niet toe.
ik heb al meerdere kuren met gewone allopathische schimmeldoders gevolgd... helaas helpen deze maar tijdelijk en ik voel me vreselijk beroerd als ik ze inneem. zo gauw ik terug vermoeid of zo ben, beginnen de klachten opnieuw. vaginaal, schimmelplekken op de huid en hoofdhuid, schimmel in de mond, in mijn oren enz enz enz... Ik heb ook al fytotherapie gevolgd (de klachten namen hierdoor sterk toe) en homeopathie. ben ook al naar de allergoloog geweest, de dermatoloog, verschillende diëtisten maar ook naar een acupuncturist, een osteopaat enz enz enz.
dus raadde de dokter (een gewone allopatsche arts die bijna met pensioen gaat en zelf zegt "nu weet ik het écht niet meer") me aan om het candidadieet eens te proberen,
mijn immuunsysteem moet gewoon terug op dreef komen, de vraag is hoe ... in neem nu allerhande voedingssupplementen maar die moet je een hele tijd nemen vooraleer ze werken naar het schijnt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niets over jouw klachten, maar alleen dat een dieet voor een – al dan niet aanwezige – candida infectie geen reguliere geneeskunde is. Dat betekent ook dat er geen wetenschappelijke standaarden voor zijn. Aangezien er geen groot en methodologisch goed opgezet onderzoek naar is gedaan, kan er niet alleen niets gezegd worden over de effectiviteit, maar is er voor de behandeling ook geen duidelijke richtlijn. Dit is de reden dat de ene natuurgeneeskundige of natuurdiëtist of alternatieve arts zal zeggen dat zuurdesem een prima alternatief is, terwijl de andere zal zeggen dat het niet mag. Dat betekent dat áls jij graag het dieet wilt volgen zoals jouw behandelaar dit heeft aangegeven, je ook met hem of haar zult moeten overleggen over wat nu precies de details van het dieet zijn. Daarom kan ik de vraag niet beantwoorden met een duidelijk “ja” of “nee” zoals ik dat zou kunnen doen wanneer er een heldere standaard voor zou bestaan, of een “mij lijkt het logisch dat..” wat ik zou kunnen doen als er een goede theoretische grond was voor het dieet. Ik geef die informatie niet om vervelend te zijn, maar om aan te geven waarom het niet mogelijk is om op deze vraag een helder antwoord te geven waarvan iemand na kan zoeken of het correct is of niet. Daarom dus: áls je het dieet wilt volgen zoals voorgeschreven door je behandelaar, zul je dit soort vragen moeten stellen aan diezelfde behandelaar. Daarnaast heb ik regelmatig meegemaakt dat mensen een behandeling volgden terwijl ze zich totaal niet bewust waren van het feit dat hun behandeling niet alleen niet bewezen heeft te werken, maar zelfs bewezen heeft niet te werken. Tegenwoordig is er zoveel alternatieve onzin doorgesijpeld naar de reguliere geneeskunde, dat het onderscheid soms moeilijk te maken is: een fysiotherapeut in de eerste lijn doet er ook nog acupunctuur bij, de diëtist denkt dat je beter eerst naar een natuurgenezer kunt gaan en in een revalidatiecentrum wil de sociotherapeut ook wel wat “aardings oefeningen” met je doen, of raadt de ergotherapeut je reiki aan. Veel mensen weten daardoor niet eens wat regulier en wat alternatief, dus het is soms heel zinvol om dat uit te leggen. Ik ken iemand die ook een tijd dat candida-dieet heeft gevolgd en die daar nooit aan begonnen was als ze had geweten dat dit niet tot de evidence-based geneeskunde behoorde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alsof de reguliere geneeskunde niet vol zit met tegenstrijdigheden.
Neem bijvoorbeeld Gaviscon (zuurremmer met beschermer)
Volgens verpakking na de maaltijd, volgens arts even er voor innemen.. Volg jouw redenatie en de hele reguliere geneeskunde is ineens onbetrouwbaar. (jij noemt dit woord niet, maar dit maak ik er van)
Cryofiel
9 jaar geleden
@Jackd, zoals je hopelijk weet staat op een verpakking de standaarddosering. Een arts kent de patiënt. Hij kan dus goede redenen hebben om in specifieke gevallen van de standaarddosering af te wijken. Lijkt mij juist heel positief.