Wat mag een diabeet [diabetes 2] wel onbeperkt eten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
14.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
van iets onbeperkt eten kun je te dik worden, dus is niet helemaal onbeperkt :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is al dan niet waar, Ritsuka, maar niet de vraag :-) Tegen iemand die gezond was, althans niet diabeet is, werd vroeger gezegd: je mag eindeloos groente eten... ook niet waar, oftewel achterhaald!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje afhankelijk van de soort groente,
van zetmeel rijke groente kan je teveel eten.
Van broccoli bijvoorbeeld niet, daar krijg je simpelweg niet genoeg van weg om dik van te worden.
Je mag 5 kg broccoli wegwerken om 1450 kcal binnen te krijgen, dat krijg ik tenminste echt niet weg in een dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt onbekeperkt: niets (maar dat stond ook al in opmerkingen van anderen). Maar dat geldt voor iedereen. In elk geval kunnen dingen met weinig (snelle) koolhydraten, maar ook met weinig verzadigd vet (overgewicht heeft ook nadelige invloed) weinig kwaad. Bijvoorbeeld groente (niet fruit; daarin zitten ook veel suikers), mager(e) vis of vlees.
Afwisseling is wel verstandig. Overigens moet je wel op regelmatige tijden wel koolhydraten binnenkrijgen, te weinig kan (nog) gevaarlijk(er) zijn. (hypo) Hier kun je ook nog wat info. vinden:
http://www.diabetesfonds.nl/faq/eten-met-diabetes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Onbeperkt' groente eten mag nog steeds. Zolang het maar niet bloemkool met een papje, rode kool met suiker. sla met heel veel extra's (die van sla vaak de meest calorierijke 'groente' maken) en appelmoes of spinazie a la crème is. Onbeperkt betekent echter niet eindeloos de hele dag door achter elkaar., Het betekent dat er niet een (laag) maximum is dat je snel bereikt. Een diabeet mag bijvoorbeeld 2 porties fruit per dag, waarbij een portie in het kommetje van je hand moet passen. Dus een portie is 1 mandarijntje, 1/2 banaan, een klein appeltje, 10 druiven....Fruit bevat tegenwoordig ZO debiel veel suiker (daar is het op gekweekt) dat het voor een diabeet beslist niet gezond is - en normale mensen ook niet zo veel kunnen eten als ze denken. Koolhydraten houdt ook snel op ; snelle zijn eigenlijk uit den boze en moet je minimaal eten, langzame zijn beter.
Maar alle toegestane dingen op de lijst van wat je met diabetes kan eten, hebben in de regel wel invloed op je gericht. Dus onbeperkt ; nee , helaas.

Het beste antwoord

Mensen met diabetes type 2 hebben onbehandeld een te hoog bloedsuikergehalte. Veel van hen zijn te zwaar. Het komt soms voor dat iemand door genoeg af te vallen helemaal geen medicatie voor diabetes type 2 nodig heeft. Bij iemand met overgewicht kan 5 tot 15% afvallen al een verbetering opleveren van de bloedsuikerwaarden, de insulinegevoeligheid van de cellen, het cholesterolgehalte in het bloed en de bloeddruk.

Medicatie speelt vaak een belangrijke rol in het onder controle houden van de bloedsuikers. Daarnaast draagt een regelmatige verdeling van koolhydraten en vezels bij aan goede bloedsuikerwaarden. Net als iedereen hebben mensen met diabetes koolhydraten nodig. Ze kunnen evenveel koolhydraten nemen als mensen zonder diabetes. Maar mensen met diabetes moeten er heel bewust mee omgaan. Soms is het nodig om koolhydraten te tellen.

Als koolhydraten gelijkmatig binnenkomen, kan het lichaam ze beter verwerken. Daarom moet iemand met diabetes type 2 de koolhydraten zoveel mogelijk over de dag verdelen. Dat kan door regelmatig te eten: elke dag 3 hoofdmaaltijden - namelijk ontbijt, lunch en avondeten - en maximaal 4 keer iets tussendoor. Het eten van veel vezels zorgt ervoor dat het bloedglucosegehalte niet te veel stijgt na de maaltijd.

Mensen die ondanks een gezond eetpatroon veel last houden van te hoge bloedsuikerpieken na de maaltijd, kunnen proberen of het helpt om voedingsmiddelen met een lage glycemische index te nemen. Dat zijn bijvoorbeeld: zilvervliesrijst, pasta, peulvruchten en fruit.

Van deze voedingsmiddelen met lage glycemische index mag zeker niet onbeperkt worden gegeten, maar er hoeft minder mee te worden opgelet dan bij eten met hoge glyclemische index (waaronder gebakken aardappels, brood, witte rijst, sportdranken met veel suiker).
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onbeperkt?
Als je dat letterlijk neemt is alles dodelijk, ook water.

Iets minder letterlijk:
De verkeerde instelling, maar alles zonder koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha! nee, ik bedoel onbeperkt als in "niet zeer beperkt". :-) Dat kan toch niet! Koolhydraten worden suiker.
Amadea
9 jaar geleden
Er staat *zonder* koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel, verkeerd gelezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat betekent dus onbeperkt buikspek en gebraden kippenpootjes...helaas pindakaas.
Bovendie zijn diabeten wel de laatsten die zoiets belachelijks gevaarlijks moeten doen als koolhydraatarm eten. Medisch onverantwoord advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, echt helemaal fout!
Niemand mag, natuurlijk,iets onbeperkt eten. Ook of zelfs ZEKER diabeten type 2 niet, want die zijn gebaat bij een gezond lichaamsgewicht (en hebben dat helaas vaak niet). En als je de hele dag door loopt te snaaien, al zijn het ijsblokjes, doorbreek je die gewoonte van de hele dag wat achter je huig proppen niet. (Dat is namelijk ook een gewoonte die maar zelden met echte trek of honger te maken heeft) ., En juist voor mensen die kampen met overgewicht EN diabetes hebben, is het vaak verstandig ook de snackarm een tijdje rust te gunnen.

E zijn wel dingen die weinig calorieen leveren (dus niet bijdragen aan je overgewicht), goed vullen en liefst ook nog vezels en vitaminen bevatten en waar je dus als je trek hebt altijd naar mag grijpen zonder rekening te houden houden met je bloedsuiker. En dat is rauwkost : rauwe groente. Komkommer, rettich, radijs, tomaten, wortelen, bleekselderij, dat werk. Uiteraard zonder vette sausen en mierzoete dressings. Gewoon zoals ze in de supermarkt groeien.

Pas wel op met wortelen; die bevatten wel wat suiker (maar niet zo veel als fruit, dat je als diabeet zeker moet beperken tot maximaal twee handgrote porties (!) per dag) want als je die ECHT de hele dag door eet, wordt je oranje (carotinosis) .