Waarom worden insecten vaan in zijn geheel gegeten en worden bijvoorbeeld garnalen wel gepeld?

Garnalen lijken in veel opzichten veel op (volwassen) insecten, zoals sprinkhanen. Toch worden insecten vaak met schaal en al gefrituurd, gebakken, etc. Garnalen worden vrijwel altijd gepeld gegeten. Zijn insecten ook te pellen, en zo ja, waarom doet men dat niet?

Toegevoegd na 6 minuten:
*vaak

bamibal
9 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer eens een ongepelde garnaal te eten dan kom je er vanzelf achter.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Deze vraag levert een paar hele interessante antwoorden op !
Goeie (en originele !) vraag !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En er lopen ook wat leuke topics over in het cafe ; de moeite waard.

Antwoorden (2)

Het zijn beide geleedpotigen.
Maar het verschil zit hem in de substam, en een garnaal hoort bij de schaaldieren.
Schaaldieren hebben een hard uitwendig pantser en bestaat uit chitine met een hoog kalkgehalte. Vandaar dat je ze moet pellen.
Sprinkhanen behoren tot een andere substam en hebben dat pantser niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het pantser van insekten is ook van chitine. Dit was ook mijn eerste ingeving, maar een kleine (flinke) zoektocht op Internet leverde andere info op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chitine
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar insecten zoals de sprinkhaan hebben wel een exoskelet van chitine. Maar niet een pantser zoals een garnaal. Maar een tor heeft dan wel weer en echt pantser, het verschilt dus erg per insect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, daar was ik ook achter, Maar de sprinkhanen uit haar voorbeeld valt wel degelijk wat aan te pellen, al worden ze tegenwoordig soms zonder smaak (en met teveel kraak) ongepeld geserveerd. Wat geen mens met garnalen in zijn hoofd zou halen. Nouja, een mens met garnalenhersens in zijn hoofd misschien wel......;-)
Er is een verschil tussen garnalen (schaaldieren) en insecten, maar dat verschil is kleiner dan je denkt. Beide hebben een chitinepantser en een zachte binnenkant. Garnalen kun je rauw pellen, maar gekookt is makkelijker (en ook lekkerder), omdat het vlees dan steviger is. Ik vind niets over het eten van ongepelde garnalen, dus vermoedelijk is dat schild te dik / te hard om te kunnen eten. Maar je kunt het gerust proberen ; giftig is het niet.

Bij sprinkhanen (het ene insect is het andere niet, en er zijn honderden eetbare soorten) haal je normaliter eerst de vleugels en pootjes er af, en na frituren kun je ze in hun geheel gewoon eten. Lekker knapperig. (Mag je zelf proberen ; ik ben nog niet zo ver....) . Ook kakkerlakken worden gepeld voor het eten.

Dat we meelwormen bijvoorbeeld zo kunnen eten komt omdat ze geen schild hebben. Die zijn dan ook beduidend ' makkelijker' om mee te beginnen als je insecten wilt eten. Veel insecten zijn van binnen voor ene nogal groot gedeelte vloeibaar, waardoor pellen NA garing meer voor de hand ligt dan daarvoor., Maar alleen bij een dik schild is dat dus nodig. Net als bij garnalen.

Sprinkhanen worden overigens in China wel vliegende garnalen genoemd. De smaak schijnt er ook wat op te lijken. Maar helemaal in zijn geheel opeten ? Dat is misschien een stoer trucje, maar zeker niet de gangbare wijze om insecten te verorberen. Je vraag gaat dus uit van een onjuiste aanname : men pelt insecten WEL. Hetzij voor het klaarmaken, hetzij aan tafel. (Zoals je ook gare garnalen pas aan tafel kunt pellen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Als je de vleugels en poten eraf haalt, blijft er nog steeds een soort van schaal om het lichaam achter. Kennelijk is dat bij een sprinkhaan dus "lekker" krokant, en bij een garnaal niet, of gewoon té hard?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een minder belangrijke reden misschien, maar grote garnalen moet je ook altijd pellen om het darmkanaal te kunnen verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het., Bamibal. Maar eerlijk gezegd is er weinig over te vinden, en ik heb me toch aardig de pleuris gezocht. En beiden ook wel gegeten, en ja, een goed klaargemaakte sprinkhaan smaakt prima en knapperig. Krokant meer. Ik schat dat de schaal bij een garnaal vooral dikker is.
En inderdaad, bij garnalen heb je dat ' draadje' , dat je ook moet verwijderen als je ze in de schaal klaarmaakt en aan tafel pelt. Insecten zitten blijkbaar toch net weer anders in elkaar.
bamibal
9 jaar geleden
Garnalen krijgen denk ik meer zand binnen dan insecten, vandaar dat het beter is om het maag-darmkanaal bij garnalen weg te halen. Ik heb nog nooit insecten gegeten, maar het idee dat je sprinkhanen met kop en ingewanden opeet, staat me toch tegen.
bamibal
9 jaar geleden
Aan de andere kant eet ik wel slakken, dus de weerstand tegen insecten zit vooral tussen de oren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Honing vinden de meeste mensen ook lekker. Wanneer ze dan gaan kijken hoe een bij hining maakt staan diezelfde mensen toch vaak aardig verbijstert te kijken. Dergelijke dingen zitten inderdaad tussen de oren. Maar de interpretatie van smaak zit sowieso geheel tussen de oren. Dat een bepaald (onterecht) idee over het voedsel van grote invloed is of we iets lekker vinden of niet, is dus niet zo vreemd.