Is deze incassokwesite correct?

Zojuist heb ik een brief op mat gekregen met een rekening en daarbij 40 euro incassokosten. De rekening klopt wel alleen kan ik mij niet herinneren dat ik hier ooit eerder een brief van kreeg.
Nu blijkt dat herinneringen per e-mail gestuurd zijn. Ik heb dit account al meer dan een jaar niet in gebruik en de emails zaten tevens ook in de spam-box.

Het bedrijf heeft mij nooit schriftelijk iets gestuurd. De vraag is; is dit wel correct? Mogen zij incassokosten vragen zonder eerst een schriftelijke herinnering te sturen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een aanmaning per e-mail is gewoon rechtsgeldig. Het is jouw verantwoordelijkheid om je contactgegevens bij je leveranciers/schuldeisers up-to-date te houden.

Toegevoegd na 20 minuten:
Incassokosten mogen berekend worden als je niet binnen 14 dagen na de eerste aanmaning hebt betaald. Die aanmaning heb je gekregen (maar zelf niet bekeken), dus de incassokosten zijn terecht.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wacht even, volgens mij klopt er iets niet. Op de site staat: "Voordat je een incassobureau of deurwaarder inschakelt dien je een klant (consument) in gebreke te stellen. Dit moet volgens de Nederlandse wet schriftelijk gebeuren en mag dus niet per e-mail of mondeling (telefonisch) worden gedaan."
bamibal
9 jaar geleden
Je schrijft ook niet dat je in gebreke gesteld bent, alleen dat je een rekening met incassokosten hebt gekregen en dat je aanmaningen niet hebt bekeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, bij ons was het zonder enige waarschuwing vantevoren - want zo'n aanmaning had toch minimaal aangetekend verzonden moeten zijn, om zeker te weten dat die ontvangen is - een aankondiging van beslaglegging. Uit het niets dus.
Eigenlijk niet, maar in de praktijk vaak ja.
Ik heb een zelfde akkefietje gehad met Locosensus (vraag staat hier vast nog wel ergens) waar wij zelf onze adreswijziging door hadden moeten geven (wij dachten dat we dat ook gedaan hadden....) en ze ons na een paar jaar alsnog wisten te traceren op ons nieuwe adres - dat we keurig hadden doorgegeven bij de GBA.

De brief was wel erg agressief, dreigend en dringend van toon, zodat je je meteen te pletter schrikt, maar een paar telefoontjes later bleek dat we gewoon alsnog het originele bedrag met de laagste boete / herinneringskosten hoefden te betalen. Zij hadden namelijk al heel snel en eenvoudig gewoon ons adres kunnen achterhalen, en de nieuwe bewoners hadden ons de rekeningen niet doorgestuurd. Incassobureau's houden zich nu eenmaal niet aan normale fatsoensregels, maar beginnen gelijk te blaffen.

Vermoedelijk had jij je emailadres gewoon zelf moeten doorgeven dat het gewijzigd was. Ze gaan pas zelf onderzoek doen als ze na heel lange tijd merken dat hun automatische systeem niks oplevert. En DAN weten ze je ook ineens heel rap te vinden. Want jij hebt je tenslotte nooit verstopt. Dus ja, je zult moeten betalen en daar komen ook vast nog wat kosten bovenop, Maar de soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten als ze nu blijkt opgediend. Bellen is het beste wat je kunt doen. Naar het incassobureau, naar het bedrijf waar de rekening van is, naar het bedrijf dat de betalingen regelt, wat er ook op je weg komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Als ik een klant zou hebben die nog niet betaald had, en hij bleek zonder bericht te zijn verhuisd, dan voelt dat toch als verstoppen.
Het GBA is (gelukkig) niet openbaar, dus je mag er niet van uitgaan dat je schuldeisers zelf maar moeten uitvogelen waar je heengegaan bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maar je geeft alle mogelijke adreswijzigingen door aan allerlei instanties. En dit ging over het waterschap ; natuurlijk kunnen die gewoon alle gegevens inkijken. Sterker nog, die zouden zelfs via de gemeente een adreswijziging moeten krijgen (in mijn optiek) en anders zeker via het PTT verhuisbericht of wast daar tegenwoordig voor doorgaat. Hier is het vooral fout gelopen omdat de nieuwe bewoners verrekten de eventueel toch nog nagekomen post door te sturen. Maar die bleken bij navraag WEL gewoon ook een rekening van het waterschap te hebben gehad - dus twee gezinnen op 1 adres zou ook moeten zijn opgevallen. Gewoon niet zitten opletten dus. Je verstoppen voor deurwaarders gebeurt wel degelijk ; mensen die bewust hun adres niet doorgeven. Maar ook die vinden ze vroeg of laat wel. Zelfs als je al een jaar dood bent, blijven sommige bedrijven rekeningen en aanmaningen sturen (wat ons helaas bij mijn schoonmoeder is gebeurd ; die kreeg twee jaar na haar dood nog steeds rekeningen voor diensten in de serviceflat waar ze was overleden, en wat we al drie keer telefonisch en schriftelijk hadden doorgegeven......die instanties hebben ECHT vaak hun zaakjes niet voor elkaar.
Reddie
9 jaar geleden
Heel verhaal, Marleen, maar nieuwe bewoners hoeven niets.
En soms zijn er geen nieuwe bewoners. Ik moest verhuizen omdat het pand gesloopt werd.
Ik has 45 zakelijke verhuisberichten gestuurd, maar er één vergeten. Een mondhygienist, die na 6 maandern een rekening (naar het oude adres) stuurde.
Inderdaar ben je verplicht je schuldeisers op de hoogte te houden.
Inderdaad mogen ze tot een jaar na dato nog een rekening sturen.
Bellen met een incassobureau leidt tot niets.
Iedereen komt met een al dan niet werkelijk verhaal.
ronron1212
9 jaar geleden
Helemaal mee eens reddie