Welk vakkenpakket heb je nodig om psychologie te gaan studeren?

Hallo,
Ik zit nu in de derde van het VWO en moet dit jaar dus een vakkenpakket gaan kiezen. Maar welk vakkenpakket moet ik nemen als ik later psychologie wil gaan studeren? Ik heb keuze uit: Economie en Maatschappij, Cultuur en Maatschappij, Natuur en Gezondheid, en Natuur en Techniek. Het liefst zou ik Economie en Maatschappij kiezen als dat kan. Kan dit niet, welk vakkenpakket zou ik dan moeten kiezen? En is biologie nodig als ik psychologie wil gaan studeren? En welk wiskunde pakket zou ik moeten kiezen? A,B,C of D? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
45K

Het beste antwoord

In principe kan je met elk pakket op VWO psychologie gaan doen. Psychologie heeft alleen wel veel statistische kanten en dus heb je een goede wiskundige basis nodig. Als je het kan, raad ik je aan om Natuur en Techniek of Natuur en Gezondheid te gaan doen met wiskunde B. Deze twee richtingen geven je de meeste mogelijkheden in je verdere studieloopbaan, het is namelijk ook goed mogelijk dat je over 3 jaar heel anders denkt over je studiekeuze.

Mocht je voor Economie en Maatschappij gaan (heb ik zelf gedaan, nog steeds spijt van), raad ik je aan om wiskunde B erbij te nemen. Wiskunde B geeft je vaak toegang tot meer studies dan alleen wiskunde A. Qua voorkennis maakt het niet heel veel uit voor psychologie welke van de twee je kiest, de vaardigheden die je nodig hebt leren ze je op de universiteit wel en vaak presteren wiskunde B-studenten beter aangezien je daarmee meer logisch inzicht opdoet.

Je hebt geen biologie nodig voor de studie psychologie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens deze website http://www.carrieretijger.nl/opleiding/sociaal/wo-opleiding-psychologie word je met elk profiel toegelaten tot de bacheloropleiding Psychologie.

Ik raad je aan voor precieze informatie ook op de website van de universiteit(en) van jouw keuze te kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op die website staat verder nog:

"Psychologie bevat veel statistiek. Om de studie tot een goed einde te kunnen brengen, is het belangrijk dat je voldoende kennis hebt van wiskunde (vwo 6-niveau). Alle universiteiten bieden cursussen aan om je wiskundekennis bij te spijkeren.".
Antoni
9 jaar geleden
Ik zat vorig jaar in precies dezelfde situatie als jij, maar ik kreeg van mijn school een lijst met alle studies die er zijn en welk pakket je daarbij nodig hebt. Daardoor weet ik dat je met elk pakket psychologie kunt studeren, dus je kunt gewoon kiezen wat je leuk/makkelijk vindt. Succes met je keuze!