auto koelvloeistof dop weg?

er kwam dus rook uit mijn motorkap en voor ik mijn auto stilzette hoorde ik ook wat getik ( hard getik ). ik deed het motorkap open en tot mijn verbazing was het dop van het koelvloeistof ingang ( ik weet niet hoe heet heet ) en dat harde getik lijkt wel alsof het mijn dop is dat heen en weer gaat ergens.

ik heb een nieuwe dop gevonden komt hopelijk zo snel mogelijk binnen. maar hebben jullie een idee wat ik met dat dop dat daar binnen nog ergens is moet doen..? goed zoeken of naar een garage gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
4.7K

Antwoorden (3)

Goed zoeken en kun je de dop niet vinden dan naar de garage gaan,wel rustig rijden.

Blijkbaar was de ontluchting niet meer goed in de dop en is er gewoon afgeperst door de druk die daaronder is.
Het is natuurlijk beter om zelf naar een automaterialenwinkel of dealer te gaan zonder auto en daar een dop te kopen voordat je ermee gaat rijden want de koelvloeistof kan er wel uit klotsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou zo al twee redenen kunnen benoemen om niet meer met deze auto te rijden.
Als de dop zich binnen het motorcompartiment bevindt zul je deze eerst moeten opzoeken. Kun je hem niet vinden dan eventueel door de garage. Die koelvloeistodop vorm een potentieel gevaar voor jouw motor. Hij kan tussen de V-snaar en je krukaspoelie lopen waardoor je snaar kan breken maar ook je waterpomp en dynamo beschadigd kunnen worden.
De tweede en voor mij meest belangrijke reden is dat die dop zich naar je distributiesysteem gaat verplaatsen. Dan kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn. Een versprongen of gebroken distributieriem kan je motor zeer ernstig beschadigen.
Mijn advies: Zoek die dop op of overtuig je er van dat die dop niet in je motorcompartiment zit En ga niet met je auto rijden (ook niet voorzichtig) Ook zonder koelvloeistofdop zou ik niet rijden. Je kan er op wachten dat de koelvloeistof uit je radiator spuit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat getik een te hete motor, als je de koelvloeistof hebt bij gevuld en de auto is weer afgekoeld, moet je hem maar starten, waarschijnlijk heb je geen last van tikken meer. Die dop is gewoon op de weg gevallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kort door de bocht om te stellen dat de dop gewoon op de weg is gevallen. Misschien ook niet! En... NOOIT een radiator bijvullen bij een warme/ oververhitte motor. De koelvloeistof vliegt je dan letterlijk om de oren.