Mag ik een auto op Marokkaans nummerplaat zetten?

Ik ben dus marokkaan en heb enkel een marokkaans paspoort en mijn ouders hebben een huis in marokko waar ik ook woon. Mag ik mijn auto daar inschrijven en hier gebruiken?

Toegevoegd na 26 minuten:
BELGISCHE WETGEVING. Niet zeggen in NL geldt dit .....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (1)

Als u niet in België woont en u komt voor een korte periode naar België, dan mag u met uw voertuig rijden als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

Het voertuig is ingeschreven in een lidstaat van de EU of in een staat die de internationale conventies van het wegverkeer ondertekend heeft.
Het voertuig draagt de nummerplaten die verplicht zijn in het land waar het is ingeschreven.
Op de achterkant van het voertuig staan de kenletters van de staat waar het is ingeschreven.

Een andere mogelijkheid is dat u niet in België woont en uw voertuig tijdelijk is ingeschreven in België. Dat kan onder meer het geval zijn als het voertuig bestemd is voor:

de export
inschrijvingen voor CD (diplomatieke functies), Shape (Algemeen Hoofdkwartier van de Geallieerde Mogendheden in Europa) en NAVO
personen die ingeschreven zijn in het wachtregister van een Belgische gemeente
mensen die bezig zijn met een regularisatieprocedure voor een verblijfsvergunning

U moet de inschrijving van uw voertuig aanvragen met het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving'. U vult dit formulier zorgvuldig en correct in en hierna zijn er twee mogelijkheden: de snelste en verplichte (als mogelijk) manier is met het ingevulde document naar uw makelaar of verzekeraar gaan. Hij schrijft uw voertuig in via het internet en u ontvangt uw kentekenbewijs en nummerplaat vanaf de volgende werkdag. Sinds 1 januari 2014 wordt het gebruik van de applicatie WebDIV verplicht en dit telkens wanneer de mogelijkheid hiertoe bestaat. Een andere mogelijkheid is dat u zelf het document terugstuurt naar de DIV. Nadat de DIV uw gegevens in haar bezit heeft, zult u een inschrijvingsbewijs ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar mag ik hiermee dagelijks naar mijn werk meegaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kun je hiermee dagelijks naar je werk gaan als je in Marokko woont? Al met al kun je beter even bellen a.s. maandag hoe het precies in elkaar zit want op google is hier niets over te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik bedoel ik woon bij mijn ouders in marokko, dus ik heb een adres daar. Maar ik woon in Belgie , tijdend het schooljaar. Van september tot eind juni in belgie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan heb je toch ook een adres in België? Ik neem aan dat de wetgeving in België op dat punt niet heel veel zal afwijken van de Nederlandse, en dat je dus als je in België woont, je een Belgisch kenteken moet hebben zodat je in België ook belasting afdraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb in beide landen een adres.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haroun, je woont in België waarvan twee maanden vakantie per jaar aaneengesloten in Marokko. Je kunt maar één woon (post)adres hebben. In Marokko is het een vakantieadres.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artikel 1 Wet GBA bepaalt dat onder woonadres wordt verstaan: het adres waar de betrokkene woont. Voor het vaststellen waar iemand woont is 'slaapplaats' niet het enige criterium. Het gaat om een aantal criteria (nachtrust, maaltijden, ontvangen van post, ontvangen van bezoek, enz.). Pas als iemand over meerdere adressen dan wel niet over een woonadres beschikt, is het aantal overnachtingen doorslaggevend. Woont iemand op meerder adressen dan geldt het adres waar hij naar verwachting gedurende een half jaar het meest zal overnachten. Is aan de hand van het voorgaande nog niet vast te stellen waar iemand woont (bijvoorbeeld omdat hij nergens 'woont'), dan geldt het adres waar betrokkene naar verwachting gedurende drie maanden ten minste tweederde van de tijd zal overnachten.