Waarom wordt muziek harder gezet als het mooi klinkt?

Als mensen een liedje horen op de radio dat mooi is dan zetten ze soms het liedje erg hard aan. Ik doe dit zelf ook, maar waarom doen we dat?

9 jaar geleden
in: Muziek
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Luke vraag!
Ik vermoed zelf dat dit is omdat we (onbewust) willen voorkomen dat andere geluiden mogelijk het nummer verstoren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... een Luke vraag zou zijn "Am I your father?" :-p
Ik bedoel natuurlijk 'leuke'. ;)
Castle
9 jaar geleden
Haha wel goed

Het beste antwoord

Wat mijzelf betreft is het omdat ik in die tonen wil zwemmen, het geluid geheel om mij heen ervaren. Als het volume bescheiden is dan leiden andere geluiden (zoals het verkeer buiten, de tikkende klok binnen, de blaffende hond van de buren, et cetera) te veel af. De muziek die ik zo mooi vind wil ik volledig kunnen volgen, en dat gaat beter als het luider staat.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het een leuk liedje is dan zetten we de radio/telefoon bewust harder zo genieten we meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat had de vraagsteller ook al geconstateerd...
De vraag is waaróm dat het geval is.
Simpelweg omdat je het dan beter kunt horen. Muziek die harder staat wordt minder snel overstemd door andere geluiden en bovendien hoor je de instrumenten op de achtergrond beter (dat laatste is althans mijn ervaring).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
My thought exactly. +
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik betwijfel of dat het precies is. Ik heb vaak een koptelefoon op, en kan het dan al prima horen. Harder zetten helpt me niet om het beter te horen, ook niet voor de achtergrondinstrumenten. Maar tóch zet ik dan nog het geluid een stuk harder. My guess zou zijn dat ik meer euh, overspoeld wil worden door de muziek, erin onder gedompeld als het ware. En dat lukt beter als het harder staat,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@kierkegaard
Zelf heb ik ook de neiging om het volume flink open te gooien wanneer ik gericht muziek luister (inderdaad meestal met koptelefoon).
Waarom we dat doen, terwijl alle nuances in de muziek al te horen zijn en omgevingsgeluid is uitgesloten, durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. De vraagsteller heeft het echter specifiek over een liedje op de radio.
En in dat geval lijkt mij dit antwoord het meest plausibel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Muziek wat luider is (met grenzen) vinden we vaak ook beter klinken.
Zo is het van groot belang om bij bijvoorbeeld een test van audio apparatuur de volumes exact gelijk te hebben anders zal onze voorkeur vanzelf naar de iets luidere gaan.