Mag je van 2 bedrijven tegelijk loonheffing ontvangen/vragen als je onder de 18 jaar bent?

Ik werk bij 2 bedrijven en ben onder de 18, mag ik van beide bedrijven loonheffing ontvangen of moet ik dan belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Loonheffing ontvang je niet, maar draag je af.
Je bedoelt waarschijnlijk loonheffingskorting (combinatie van arbeidskorting en algemene heffingskorting).

Deze mag maar door één werkgever worden toegepast. Het teveel aan loonheffing dat je hierdoor bij de andere werkgever afdraagt, kan je volgend jaar (deels) terug krijgen van de Belastingdienst door aangifte inkomstenbelasting te doen.

Aangezien loonheffingskorting er voor zorgt dat je netto uitbetaling hoger is, kiezen de meeste mensen ervoor dit te laten toepassen op de hoogst betaalde baan. Dat zal in jouw geval waarschijnlijk de werkgever zijn waar je de meeste uren werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De loonheffingskorting wordt d.m.v. de loonheffingstabel gespreid over de 12 maanden (of eventueel 52 weken) van het kalenderjaar toegepast.
Als je in een kalenderjaar over minder dan 12 maanden loon hebt, dan wordt er dan te weinig loonheffingskorting toegepast.

Stel dat je dit jaar in juli met een baan bent begonnen en in augustus met een tweede dan wordt er in de eerste baan maar 6 maanden korting toegepast. Daarom mag je in dit geval voor dit jaar voor beide banen de loonheffingskorting laten toepassen. Dan krijg je i.p.v. over 6 maanden dan over 11 maanden de korting. Voor de rest moet je begin 2015 aangifte inkomstenbelasting doen.

Let op. Begin januari 2015 bij de minst betalende baan de toepassing van de loonheffingskorting beeindigen anders zou je in 2015 daarmee 24 maanden loonheffingskorting incasseren en dan ben je fout.