Wat kan je eenden het best te eten geven?

Wat kan je eenden het best te eten geven? Hebben ze voldoende aan 1 soort eten ( vis / brood / etc) of is een variatie beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (6)

Ik zou denken dat variatie belangrijk is. Probeer op te zoeken wat een eend in de natuur eet. Ik denk dat de meeste dieren dezelfde bouwstoffen nodig heeft. Ik denk dat eenden in het wild (i.e. in de vijver) voornamelijk algen eten. Ik zou deze vraag eerder aan een dierenarts vragen of even langs een dierenwinkel gaan (kinderboerderij?). Die hebben er verstand van. Zeker met betrekking op je eerdere vraag; als het eendje benauwd is is dat niet zonder reden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je praat over eenden die je zelf hebt of over eenden in de vijver in de buurt. Bij die eerste soort: je hebt speciaal voer voor watervogels, te koop bij speciaalzaken. Verder halen ze wat uit de vijver als je die hebt.
Wilde eenden zou ik niet voeren. Twee redenen: Door bijvoeren van eenden eten ze niet meer de algen in de vijver. Gevolg is dat de vissen in de vijver door zuurstofgebrek niet overleven. Verder worden de eenden lui en gaan ze andere hobbies zoeken: de mannetjes gaan dan en masse de vrouwtjes verkrachten. Is geen grapje.
dus hoe leuk, wilde eenden nooit bijvoeren, behalve als het zo enorm vriest dat ze hun eigen voer niet meer kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het het verzorgen en het geven van goede voeding aan eenden kun je deze link raadplegen: eendenhttp://www.kleindierplaza.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=28&links=4

En.. Met uitzondering van een winterperiode met aanhoudende vorst is het voeren van eenden volstrekt overbodig. En belangrijker nog: de eend is er niet bepaald mee gebaat. Integendeel zelfs!
Voor meer informatie over het gevaar van het (teveel) brood voeren aan de eenden: zie link

Toegevoegd op 27-05-2009 14:24:51
moet zijn:... is het voeren van brood aan eenden volstrekt overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eend eet universeel pluimvee voer, gemaakt tot een papje. vis en zo niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je eenden?
eenden eten gras onkruid insecten, waterplanten kroos, appeltaart, duivenvoer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons in het vogelasiel geven we jonge eenden opfokkorrels.
volwassen eenden krijgen graan, met wat grit erin, en wat groenvoer.
Rieneke1