Gestrande duif lijk wel asmatisch, hele lijf ademt mee, bekkie gaat open, wat kan ik doen?

Bij een kennis van mij is een postduif uit België komen aanvliegen. Er is contact geweest met de eigenaar die verzocht het beestje te voeden en los te laten zodat ie terug zou vliegen naar België. De duif bleef bij de kennis terug komen, die er al snel genoeg van had. Ik heb de duif toen overgenomen. Buurman laten adviseren, die vertelde dat de duif sterk vermagerd was en gaf wat tips over voeding e.d. De duif is nu 3 weken bij mij. I.p.v. op te knappen lijkt het beestje er steeds slechter aan toe te zijn. Buiten loopt ze alleen maar in de tuin, doet geen poging om te vliegen. Loopt rond en verschuilt zich het liefst onder een stoel of struik. De ademhaling van het beestje is in het hele lijf te zien, bekkie gaat steeds open. Lijkt nog magerder. Buurman er weer bij gehaald die vroeger vele duiven heeft gehouden. Deze dacht ook dat de duif is afgevallen, maar zegt dat ie er verder toch heel gezond uit ziet. Heeft in het bekkie gekeken en vertelde dat dat er wat slijmerig uitziet. Raadde aan, omdat het w.s. om een jonge duif gaat bij te voeden met Brinta-pap.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Nog meer tips om het beestje er bovenop te krijgen?
groet Vis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (10)

Nou, je eens langs een dierenarts kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek in ieder geval contact met een duivenhoudersvereniging. Of ga naar de dierenarts. Of je bij de dierenambulance terecht kunt, kan ik je niet vertellen - vraag het ze.

Dat het hele beestje mee-ademt kan ook een teken van stress zijn. Als jij in de buurt komt, en de duif kan niet vluchten, is dat voor die duif het angstigste wat hem kan overkomen. Dan gaan hartslag en ademhaling op maximaal.

Heeft je duif goede beschutting tegen de zon? Behalve door angst, kan zo'n sterke ademhaling ook een poging zijn om af te koelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag de eigenaar om 'm op te komen halen.
Of zet 'm vanavond op het menu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt misschien lullig maar ik zou er niet jouw probleem van maken als ik jou was. Je hebt (zoals beschreven) al veel gedaan en geprobeerd om het beestje te helpen. Ik zou de eigenaar opbellen om te vragen of hij m komt afhalen, zover is Nederland toch niet vanuit België?
Ik zou er in ieder geval geen geld insteken voor dure medicatie of wat dan ook..
Ik sta niet verrvelend tegenover dieren (vind ikzelf) maar er zijn grenzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de eigenaar vraagt wat er mee te doen, ben ik haast zeker dat ie zal zeggen: "draai hem de nek maar om"
Het klinkt wreed, maar een postduif die niet terugkeert is niets meer waard voor de duivensport en met iets onder de leden veroorzaakt hij alleen maar onnodige risico's.
Vraag hem dus gerust en doe wat hij wil.
Kun je het niet opbrengen om de duif aan zijn eind te helpen, breng hem dan naar een vogelopvang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duivenmelker die ik gekend heb noemde zo'n duif een 'soepduif'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is kei kapot zo te zien/horen... Water erbij zetten en wachten, die knapt wel weer op... Of hij heeft de vogelgriep, dat kan ook... Wellicht naar de dierenarts, die ziet het wellicht meteen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben bang dat deze duif het niet gaat redden, en mijn advies is 'm te euthanaseren, sorry...
Rieneke1
14 jaar geleden
Bijna zeker een geval van landbouw gif.
Als het dat is kan je niets doen en is de duif binnen enkele dagen dood.
Hier in zeeland gebeurt het ieder jaar dat zulke duiven aankomen en heb er nooit een kunnen redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga geen geld verspillen aan de dierenarts, laat de duivenhouder, of in ieder geval de duivenhouderij dit zelf oplossen. Er zijn centrale opvanghokken waar je ze achter kunt laten, bij de lokale vereniging kan ook, zie link.
Aan je verhaal te horen zullen zij waarschijnlijk deze duif uit zijn lijden verlossen en de nek omdraaien, mooi, dan hoef jij het niet te doen en kost het ook geen geld bij de dierenarts.
Dit klinkt namelijk niet als een dier wat te redden is.