Is chinchilla zand gevaarlijk?

Ik heb een hamster (een rusje) en ik was van plan om chinchilla zand in zijn kooi te zetten maar opeens las ik dat het gevaarlijk voor ze was is dat waar en waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Chinchilla zand is niet gevaarlijk alleen met open wonden moet je uitkijken. Zand heeft een schurende en reinigende werking, dit houdt de vacht mooi en schoon. Daarnaast werkt het zand verkoelend wat fijn is tijdens warmere dagen.
Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat je hamster zand in zijn/haar oogje kan krijgen. Als dat gebeurt moet je er niet inwrijven maar spoel het oogje om met (gekookt en afgekoeld) water en laat het rustig genezen. Het oogje kan rood en (half)dicht zijn. Als je het niet vertrouwd ga dan even langs de dierenarts.

P.S Gebruik trouwens NOOIT schelpenzand of zand uit de tuin