Kun je een computer opstarten via/met een usb-stick?

Kan ik mijn computer via een usb-stick opstarten. Dit is noodzakelijk omdat hij niet meer op andere manieren wil opstarten.En de cd/dvd rom is kapot. Er staan hele belangrijke foto's op. Als het mogelijk is hoe zou ik dat dan kunnen doen. De computer is 5 jaar oud en heeft windows XP erop zitten.
Met vriendelijke groet Ernie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja dat kan, de makkeijkste oplossing is waarschijnlijk om een 'bootable linux' op een usb stick te zetten.
De bios van je computer moet uiteraard wel in staat zijn om van usb te starten.
Als dat niet lukt kun je altijd nog 15 euro investeren in een nieuwe CD speler om je heel belangrijke foto's te redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

uiteindelijk moet de computer opstarten via de monitor,
maar jij bedoelt neem ik aan of je software op de USB stick kan zetten die de computer uiteindelijk leest en op deze manier op kan starten.
Ja dat kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer kan prima helemaal zonder monitor werken. Jij misschien wel, maar een computer zit niet verlegen om een monitor.
Voor het redden van de foto's kun je ook de harddisk uit de computer halen en als "slave" in een andere computer bij de harddisk aansluiten.
Als het een harddisk uit een laptop betreft dan kun je losse HDD-kastjes met USB-aansluiting kopen die je als externe harde schijf op een andere computer kunt aansluiten.
Als de oude computer niet meer opstart omdat de harde schijf zelf defect is dan heb je helaas weinig kans dat de foto's nog te redden zijn :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Trouwens hedendaagse 2.5" SATA laptop schijven kan je ook heel mooi aan je systeem hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook met het HDD-kastje met USB-aansluiting: ik heb er juist deze maand een gekocht omdat mijn oude laptop er ook mee kapte. ;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee nee dat bedoel ik juist niet, je kan gewoon je kast openen en je laptop schijf gewoon in je systeem bouwen. Die aan is wat slecht gekozen zie ik nu.