Niet precies, de iMac heeft Option-Command-Escape
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je bedoelt op je windows de taak manager te activeren.
Dit is voor vastgelopen programma's een goede optie..
Op mac heb je deze optie niet nouja, ja je hebt deze optie maar je moet deze anders uitvoeren..
Dit is hoe:
Je hebt dus het programma dat is vastgelopen en je krijgt het klein rondje in verschillende kleurtjes.
Je ziet het appeltje boven links in het beeld, dat zit in een breed rechthoekje boven op je scherm, je klikt op het lijntje dat zich afscheid van de rest van je scherm, (onderaan).
Je ziet trouwens naast het appeltje de naam van het programma dat is vastgelopen, het moet niet persé zijn vastgelopen, maar ja, deze naam is bijvoorbeeld "Safari" de browser van apple stel je voor dat deze vastloopt.
Dan verandert de naam van "Safari" naar "finder" (het programma waar het allemaal om draait op de mac, de zoek machine zoals je google hebt maar dan de plaatselijke die alleen je computer doorzoekt).
Hiermee heb je toegang tot je start menu, hiermee bedoel ik het kleine appeltje dat je links boven hebt, daar heb je de optie: "Forceer Stop", daar klik je op en dan krijg je de lijst met programma's als je mac beseft dat je programma vastloopt dat krijg je de naam van het programma zoals we hebben afgesproken als voorbeeld safari in het rood met in het klein grijs ernaast: Het programma is vastgelopen ofzoiets.
Als je mac het niet beseft, kan je sowieso op het forseer stop knopje klikken en het word meteen beëindigt.
Iets gemakkelijker maar het werkt niet altijd is gewoon het finder icoontje links onder selecteren (klikken) en dan doe je de volgende stappen als al gezegt, het werkt zo niet altijd maar soms wel.

Allemaal op een rijtje:

Finder==>Appeltje==>"Forceer stop"==>bevestigen==> Klaar !

Hoop dat dit je helpt !,

Mvg,

-James

Toegevoegd na 1 minuut:
Meestal werkt Command+Q ook dat was ik even vergeten..
Dan moet je deze stappen niet volgen.
Maar meestal niet altijd..
Dus deze boven zijn ook nog nuttig ;).
-James