Wat is een 'Chromebook'?

Op wikipedia vind ik alleen dat een Chromebook een laptop is met Chrome, maar ik wil graag met Windows, kan dit nog altijd of is Chrome echt het besturingssysteem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Een Chromebook is een laptop waar Chrome OS op staat, daarom heet het ook een Chromebook.
Hier kan verder geen Windows op geinstalleerd worden.
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Is het echt een laptop, of meer een tablet met toetsenbord?
De Chromebook is een oplossing van Google in samenwerking met diverse laptopfabrikanten. Het is een laptop dat veel voordelen biedt ten opzichte van een "normale" laptop. Zo is als eerste de prijs zeer aantrekkelijk. Chromebooks worden meestal rond de €250,- a €350,- verkocht. Er wordt beweerd (maar omdat de producten nog zo nieuw zijn dus ook nog niet bewezen) dat de laptops bij aanschaf snel zijn, maar ook na verloop van tijd gewoon snel blijven. Dat heeft te maken met het besturingssysteem dat erop zit, namelijk Chrome OS. Het voordeel is dus dat het snel werkt zonder dat je er dure onderdelen voor moet hebben in je laptop. Daarnaast werkt een Chromebook niet met een traditionele harde schijf maar met een kleine SSD en online opslag bij Google Drive. Eerste twee jaar na aanschaf krijg je gratis 100GB aan opslag, en daarna moet je ervoor betalen. Dit kost 4 a 5 euro per maand. Liever niet betalen, dan kan je worden gedowngrade naar 25GB en deze is altijd gratis.

Daarnaast gaat de Chromebook zo'n 8 a 9 uur mee op een volle batterij, maar dit verschilt ook weer per merk.

Het is een virusvrij systeem en werkt prima voor huis tuin en keukengebruik, maar ook niet meer dan dat, omdat je gebonden bent aan apps in de Chrome Store. Het is allemaal wat beperkter ten opzichte van Windows of OS X.

Toegevoegd na 1 minuut:
Windows kan hier overigens niet op draaien. Daar is hij niet voor gemaakt, en is ook veel te zwaar. De Windows licentie op zich al maakt een laptop veel duurder. Daarom zijn Chromebooks zo goedkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een CHromebook is een tablet met een toetsenbord en weinig geheugen. Geheugen gaat je overigens geld kosten na een jaar of zo, jaar na jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommigen wel, maar dat is niet praktisch, aangezien er ook nog een toetsenbord aan vast zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is geen tablet, maar een laptop. -1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je verwart de boel zo alleen maar (en het is al lastig zat tegenwoordig). Het is een laptop punt uit. Een laptop met als OS Chrome OS. Laptop en tablet zeggen iets over de vorm. Het verschil tussen een "tablet met toetsenbord" en een laptop is non-existent als het zelfde OS er op draait, zolang je het toestenbord er aan laat. Er zijn tablets (met toetsenbord) die Windows draaien. De zin:
*Het* is een laptop met de functionaliteit van een %tablet (en een toetsenbord)&. Is dan een vreemde. Want kan betekenen:
*Een Chromebook* is een laptop met de functionaliteit van een %tablet (met toetsenbord) die Windows draait%. Zoals je ziet is zo’n uitspraak eerder verwarrend dan verhelderend. Want dat zal je nou net niet bedoeld hebben of wel?"