Hoe groot is de kans dat je gehackt word als je Windows XP nog steeds gebruikt?

Ik heb een pc en een laptop met Windows XP (beide SP2) en ik vroeg me af:
Hoe groot is de kans dat je gehackt wordt?
Wat kan er gebeuren (wat doet die hacker dan)?

Alvast bedankt.

P.S., ik schrijf dit vanaf mijn Windows 7 pc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je geen internet gebruikt 0% kans
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooizo. En als je wel internet gebruikt, maar je zet h'm uit als je stopt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan wat je precies doet op internet. Als je alleen op microsoft.com (bijvoorbeeld) zit dan ben je best veilig, maar ga je allerlei cracks en dergelijke downloaden of op andere louche sites zitten, dan verhoog je je kans aanzienlijk.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
cracks downloaden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet ook niet was cracks downloaden betekent. En o, ik wist niet dat het aan de sites lag.. Maar wat gebeurt er precies als je word gehackt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cracks zijn bestanden waardoor je programma's kan gebruiken die je illegaal gedownload hebt. In principe kan een hacker (afhankelijk van hoe goed hij is dan), alles doen op je computer. Je wachtwoorden en andere informatie overnemen, je computer zelf besturen, dingen vanuit jouw computer versturen zonder dat je het merkt en zelfs je ventilatoren harder laten blazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ene hacker hackt voor de lol (om te kijken wat ze allemaal kunnen), de ander gebruikt jouw pc voor eigen doeleinden (zoals jouw pc als eigen server gebruiken), weer anderen willen jouw persoonlijke informatie gebruiken voor eigen gewin en anderen zijn een soort van 'pesters' en laten dingen fout/kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Janini! :)
SimonV
9 jaar geleden
Gehackt worden zul je niet zo gauw. Maar de kans op malware is wel groot nu XP een gatenkaas is geworden wat de beveiliging betreft.
Je pc wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om websites aan te vallen, je wordt overladen met ongewenste advertenties en/of je pc wordt platgelegd waarna voor herstel een paar honderd euro geëist wordt, etc. http://tweakers.net/nieuws/101749/windows-gebruikers-toch-getroffen-door-oude-ssl-backdoor.html http://www.goeievraag.nl/computers-internet/veiligheid/vraag/494157/windows-xp-computer-april-beveiligd http://www.goeievraag.nl/computers-internet/veiligheid/vraag/468042/beschermt-virusscanner-voldoende-beveiligingslekken
SimonV
9 jaar geleden
Aan de andere kant: Bitdefender, Kaspersky Lab en Panda Cloud Free blijken tot nu toe behoorlijk goed de gaten in XP te kunnen dichten. Ze willen dit tot in ieder geval 2016 blijven doen. http://www.av-test.org/en/news/news-single-view/this-is-how-well-security-packages-protect-porous-xp-systems/
SimonV
9 jaar geleden
Oktober vorig jaar werden 500.000 computers gehackt door internetcriminelen (doel was bankgegevens te ontfutselen).
Het marktaandeel van Windows XP was toen nog 24%. Van de gehackte computers draaide echter 52% onder XP. Een voorbeeld hoe kwetsbaar XP nu is.
Je zou kunnen zeggen dat als nog zoveel mensen met XP werken en er toch zo weinig problemen gemeld worden, het nog wel meevalt met de risico's.
Hoewel de beste hacker er natuurlijk voor zorgt dat je niets merkt van een inbraak... http://www.zdnet.com/article/windows-xp-still-big-in-botnets-after-all-these-years/

Het beste antwoord

De kans dat hij gehacked wordt is zeker aanwezig.
De lekken worden niet meer gedicht. Dat betekent dat er software is ontwikkeld die van deze lekken gebruik maakt!
En men gaat actief op zoek gaat naar XP-computers waar ze die kwaadaardige software kunnen gebruiken. Dat gebeurt automatisch, met computers die het hele internet afscannen, en ook met gehackte websites die jouw XP computer infecteren zodra je erop komt.

Kwaadaardige software wordt ook steeds geavanceerder. Anti-virussoftware kan deze niet eens allemaal meer vinden. Moderne kwaadaardige software probeert niet meer massaal te besmetten, maar héél gericht. Zo probeert men langer uit het zicht te blijven. En dat lukt. Antivirusmakers kunnen alleen maar kwaadaardige software herkennen als deze eerst gevonden is.

De kans dat je gehacked wordt, is groot en wordt groter.

Wat er kan gebeuren: Jouw computer komt onder controle te staan van iemand anders. Dan wordt hij ten eerste één van die computers die het internet afscant op zoek naar andere slachtoffers.
Daarnaast moet je er op werken alsof men alles kan zien én veranderen wat jij doet. Dat zijn niet alleen wachtwoorden: Denk ook aan internetbankieren. Het is mogelijk om een extra overschrijving te maken als jij zo onverstandig bent om op een geinfecteerde computer te bankieren.
Kopietjes van rijbewijzen of paspoorten die je in bestanden, of in email hebt staan, kunnen misbruikt worden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het komt hier op neer: Als je gehacked bent, is jouw computer is niet meer van jou.
Je kunt hier niet of nauwelijks achterkomen. Antivirussoftware beschermt je niet.
En er zijn mensen actief op zoek naar jouw computer.

Als je doorgaat met deze computer op het internet steek je je hoofd in het zand.
Koppel hem af van het internet (gebruik alleen voor games) of installeer Linux Mint erop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die kans is nul.
1e Er is zo goed als niemand die nog onder XP werk. Dus een gigantische zoektocht.
2e Wie zou in godsnaam JOUW pc willen hacken.
3e WAT kunnen ze van je roven?
Ik blijf gewoon XP draaien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ze de GV computer hacken zijn we natuurlijk allebei de pineut.
Dan hebben ze ineens de IP-adressen van 2 XP computers te pakken ;-)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en sorry dat ik de verleiding niet kan weerstaan door er op in te gaan: 1e: er zijn (sinds 8 april 2014) heel veel hackers bijgekomen die XP gebruiken, aangezien Microsoft de ondersteuning toen heeft beëindigd.
2e: elke hacker: gegevens jatten, voor de lol, etc.
3e: touche..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans is aanwezig, maar niet heel groot (voornamelijk omdat er inderdaad niet veel mensen meer XP gebruiken). Echter kun je het risico verlagen door een gede virusscanner en/of door helemaal geen internet te gebruiken (dus de kabel fysiek uit je PC te trekken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allen. Ik ben blij dat jullie alle drie zeggen dat er weinig kans is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin jouw verhaal je bent kwetsbaar als je XP blijft gebruiken
Er kan niks gebeuren als nog heb je windows 8 blijft hetzelfde. Je firewall beschermd computer/internet tegen hackers en download ook een norton anti-virus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er zal niet veel gebeuren, zorg wel dat je een goede (betaalde) antivirus hebt en dat je er ABSOLUUT NIET mee gaat internetbankieren, als je dit wel doet en er ergens wordt iets gehackt waardoor men in jou internetbankieren kan is de kans op een schadevergoeding erg klein. ook zou ik opletten met sites die je bezoekt, want als je eenmaal gehackt bent kan je beter meteen nieuwe software erop zetten (het laten herstellen bij een reperateur is duurder)

De kans is dus klein, maar houd je wel aan regels en gebruik je gezonde verstand, als je dit niet doet ben je zo gehackt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je pc is kwetsbaarder voor hack's omdat XP niet meer wordt onderhouden door Microsoft. En veiligheids lekken worden niet gedicht.

Daarom is de kans dat je gehacked wordt groter als XP gebruikt dan dat je windows 7/8 gebruikt.