kan ik bestanden terughalen van een geformatteerde externe harde schijf, die al nieuwe bestanden bevat?

Ik ben nogal wanhopig. Mijn zusje heeft de externe harde schijf op haar iMac aangesloten, hij is toen geformatteerd en er zijn bestanden van haar iMac op gezet. Nu zijn we duizenden dierbare foto's kwijt. Is er nog hoop? De schijf is opnieuw geformatteerd en nu leeg. Ik heb recuva geprobeerd, maar hij haalt alleen de iMac bestanden terug...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer testdisk, da's één van de betere recovery programma's Bronnen:
- http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk is dit achteraf gepraat, maar maak een back-up. Brand een Dvd met foto's en berg die koel ergens anders op.
dudemeister
9 jaar geleden
mocht het je gelukt zijn - hoop het voor je - neem dan een gratis 1 Tb account op Flickr - fotosite - heb je altijd back up van je foto's

Antwoorden (1)

Doorgaans zijn de geschreven sporen breder dan het spoor waarmee de leeskop leest.
Professionele recovery bedrijven kunnen opzettelijk de koppen iets ten opzichte van het spoor verzetten waardoor misschien nog een randje van de vorige bestanden goed te lezen zijn. Door temperatuurschommelingen zetten de 'platters' uit of krimpen iets. De HD kalibreert zich meerdere momenten per dag om dit fenomeen te omzeilen, en juist deze eigenschap kan jouw hoop op recovery zijn. En hoe groter de schijf in capaciteit is(denk aan 1TB en groter) hoe groter de kans is dat de originele bestanden nog niet zijn overschreven.

Nadeel is dat professionele recovery van data een kostbare operatie kan worden. Ik heb een tip gegeven als reactie, met het programma Testdisk heb ik al heel veel vrienden familie en kennissen blij gemaakt door dierbare bestanden terug te halen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Het spijt mij, maar dat verhaal van die sporen en het verzetten van de koppen stamt uit de negentiger jaren. De bitdichtheid is tegenwoordig zo hoog dat van dit soort antiquiteiten geen sprake meer is. Ik daag je uit met een moderne bron te komen voor dit broodje-disk verhaal. In de tussentijd een minduimpje van mijn zijde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Escape: OTC(Off-Track-Capability) is het toverwoord.... google het en herzie je standpunt aangaande 'broodje disk verhaal" Je moest eens weten hoeveel kinderporno in Rijswijk op deze manier wordt teruggevonden door forensische rechercheurs... Ook nog een leuke bron: http://hddscan.com/doc/HDD_Tracks_and_Zones.html (en let dan vooral op het plaatje bij: "Second thing: tracks actually have different width. They narrow toward OD and may narrow a little bit toward ID (which also causes small BPI drop toward ID). How would this happen, we know for sure that writing head has a constant width? Yes, writing head width is constant but the angle of writing head to a track tangent is variable and depends of the disk radius.") BTW: De informatie is uit 2009... En nu inderdaad met SMR wordt het met moderne schijven(gefabriceerd vanaf een jaar geleden tot nu heel moeilijk om met deze methode informatie terug te halen. Maar ik gok er op dat de externe drive van dat zusje geen 10TB drive gevuld met helium is.... http://en.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_recording
escape
9 jaar geleden
Het spijt me nog steeds, maar het broodje-aap gedeelte neemt steeds verder toe in je verhaal. Je post boeiende links, maar die zeggen niets over het recoveren van gewiste data.
Lees dit:
"In fact, there have been no reported case of anyone using a magnetic force microscope to recover overwritten data. The attack remains theoretical and confined to older hard disk technology." http://www.howtogeek.com/115573/htg-explains-why-you-only-have-to-wipe-a-disk-once-to-erase-it/