Mijn dual-boot laptop (W8 en Ubuntu) gebruikt altijd 100% van de lees- en schrijfcapaciteit. Hoe kan dit?

Ik heb een laptop met daarop Windows 8 en Ubuntu. Ik gebruik vrijwel alleen Ubuntu, omdat het een schoollaptop is en we daar verplicht met Ubuntu werken. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat windows heel traag liep. Na wat onderzoek bleek dat de disk-usage altijd bijna 100% is (lezen en schrijven, niet opslag). Ik heb wat op internet gezocht voor een oplossing voor dit probleem, en besloot uiteindelijk op windows opnieuw te installeren. Dit loste het probleem op en windows functioneerde weer gewoon normaal. Het probleem was alleen dat ik niet langer de keuze had om te kiezen uit windows en ubuntu, maar standaard ubuntu werd opgestart. Via een wat omslachtige manier ben ik uiteindelijk toch in ubuntu terechtgekomen en heb daar GRUB opnieuw geïnstalleerd. Het keuzemenu kwam weer terug, maar het probleem op windows ook. Omdat ik windows niet vaak gebruik heb ik maar gewoon geaccepteerd dat dit zo is, maar ik vermoed dat op ubuntu precies hetzelfde gebeurt(ik weet alleen niet hoe je het daar controleert). Op een volle accu (op ubuntu) gaat mijn laptop ongeveer 2 uur mee, en aangezien het een vrij nieuwe(en dure) laptop is neem ik aan dat dit niet komt omdat de accu waardeloos is, maar waarschijnlijk omdat er dus de hele tijd gelezen en geschreven wordt ofzo.
Ik zou graag weer normaal windows willen kunnen gebruiken, maar tegelijkertijd nog wel gewoon kunnen kiezen tussen de twee. Weet iemand wat dit probleem veroorzaakt? Bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
standaard werd windows opgestart*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

met iotop kun je de disk utilisation zien, deze zit standaard in de Ubuntu server repo.
Ik denk dat je voor de desktop 'm even moet installeren met apt. Anders heb je nog pidstat(moet ook via apt worden geïnstalleerd) als je pidstat met -d switch gebruikt krijg je ook de I/O per thread te zien, en bovenin de totalen qua schijfbenaderingen.

Tip: i.p.v. Grub als bootloader te gebruiken kun je ook onder het standaard Windows menu een extra entry maken voor Ubuntu met BCDedit. Misschien omdat je UEFI gebruikt i.c.m Grub heb je deze problemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry voor de late reactie, bedankt voor je antwoord!
Ik heb even gekeken met iotop en er gebeurt vrijwel niets. Eens in de zoveel tijd gebeurt er wat, maar dat komt nooit boven de 20%. Ik wil wel proberen om het windows boot menu te gebruiken i.p.v grub, maar ik kan niet echt duidelijk vinden hoe ik dit precies moet doen in BCDedit (op dit gebied ben ik nogal een prutser). Zou jij kunnen vertellen hoe het werkt of heb je misschien een link voor me? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou dan heb je die hoge belasting kennelijk niet onder Linux, misschien dan toch een UEFI dingetje... link voor BCDedit: https://pw999.wordpress.com/2013/12/21/windows-7-linux-dualboot-using-bcd-instead-of-grub/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal dit binnenkort proberen, bedankt voor je antwoord!