Waarom start mijn laptop met windows 10 langzamer op dan die van mijn vriend?

Ik heb laatst de upgrade uitgevoerd van windows 7 naar windows 10, maar het opstarten van mijn laptop duurt bij mij ongeveer 2-3 minuten. Een vriend van mij heeft zijn laptop die eerst over windows 8 beschikte ook geupgrade naar windows 10, maar als hij hem opstart is dat zo gebeurt binnen 20 seconden. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Als beide laptops niet precies hetzelfde zijn, dan zou het wel handig zijn om ook de specs daarvan te vermelden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien start bij jouw laptop niet ingesteld dat hij automatisch op sluimerstand gaat en niet echt afsluiten, bij Windows 10 staat dat meestal namelijk wel ingesteld, waardoor Windows een stuk sneller opstart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn desktop(Core 2 Duo) met SSD start op in 25 seconden, volledig uit of volledige herstart.. Als een systeem 2-3 minuten doet om op te starten is dat vrij langzaam. Wellicht dat een clean install een snellere start geeft. Was je systeem met Windows 7 sneller met opstarten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mrtomaat nee, hetzelfde
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou inderdaad nog eens een clean install doen. Ik denk dat het eraan ligt dat jij een andere PC hebt dan je vriend. Heel wat hardware kan je opstartsnelheid beïnvloeden: je processor, je werkgeheugen, maar ook software, voornamelijk die standaard met Windows opstart. Misschien moet je het lijstje met automatisch opstartende programma's eens kritisch bekijken.

Het beste antwoord

Windows 10 maakt gebruik van hybrid startup/shutdown, in Windows 7 had dat ook aan moeten staan zodat tijdens de upgrade die instelling ook meegenomen werd. Kennelijk stond dat op de laptop met windows 8 wel aan. In hybrid modus wordt de kernel in een bevroren staat gebracht in plaats van het opnieuw opbouwen tijdens de opstart fase, dit scheelt veel tijd. Zie het als een vorm van hibernation die bekend is onder Windows 7/XP
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou ik dat eventueel nog aan kunnen passen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tuurlijk... zoek op hybrid startup windows 10....ah wacht...ik heb 'm al:
http://www.tenforums.com/tutorials/4189-fast-startup-turn-off-windows-10-a.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tot een maand na de tijd, kun je met "systeemherstel" je upgrade ongedaan maken. Dan kun je het upgraden opnieuw proberen!

Andere antwoorden (1)

Sommige laptops starten sneller op dan anderen, omdat ze bijvoorbeeld andere processors hebben, of omdat jouw laptop simpelweg ouder is. Ook kan het dat je veel meer zware programma's erop hebt staan. Zo zijn er nog veel dingen die de reden kunnen zijn.