Bestaat er iets dat lijkt op een usb en alle documenten/alle word documenten van een computer afhaald? hoorde mijn colega hier over bestaat dit en zo

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
USB stick met een virus er op bedoel je?
Cryofiel
8 jaar geleden
Vraag je collega wat die bedoelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Software: DocFetcher http://docfetcher.sourceforge.net/en/index.html
Antoni
8 jaar geleden
@nagini, lang niet iedereen zal meteen begrijpen dat "OP" "original poster" betekent, dus degene die de vraag heeft gesteld. Ik zou dit soort afkortingen zelf niet of maar weinig gebruiken. Teksten zonder afkortingen vind ik over het algemeen makkelijker en sneller te begrijpen. Overigens wordt op deze website door velen "vs" vermeld als men de vraagsteller bedoelt. Het beste lijkt mij om gewoon de naam van de vraagsteller te vermelden, eventueel met een @ ervoor als je deze aanspreekt.

Antwoorden (1)

Theoretisch kan vanaf een USB-opslagapparaat (schijf, stick) alle mogelijke programmatuur worden geladen, dus ook programmatuur die bijvoorbeeld bestanden wist of kopieert of de schijf formatteert.

Er zijn daarop 2 hoofdvarianten: de eerste werkt met AutoRun, waarbij op het moment dat het apparaat wordt aangesloten, software wordt uitgevoerd en de tweede bij het opstarten van een bootable schijf.
Voor het eerste geldt dat AutoRun standaard is uitgeschakeld vanaf Windows XP SP3 voor niet-vaste schijven. Onder OSX, iOs en Nixvarianten (Linux, Unix, etc) was dit bij mijn weten altijd al zo.
Wat het opstarten vanaf een USB-schijf betreft, ook dat is een stuk moeilijker gemaakt met de moderne BIOSsen, die vaak standaard de optie SecureBoot aan hebben staan. Slechts als je overal bewust kiest voor onveilige opties, loop je groot gevaar.

Een derde mogelijkheid zou overigens zijn om malware te introduceren op de PC, die polst of er een USB-stick is aangesloten en van daaraf software uitvoert.