Waarom kan ik niet upgraden van 32-bits besturingssysteem naar 64-bits, terwijl ik een 64-bits processor heb?

Beste lezer,

Ik ben in 2013 van Windows 7, 64bits OS (3GB RAM) naar Windows 8 overgegaan en heb laatst op mijn PC een schone installatie van mijn gekochte Windows 8 gedaan. Na installatie zag ik dat mijn PC 32-bits draaide, met uiteraard nog steeds de 64-bits processor.
Ik heb de 'optie' om te kiezen voor een 64-bits besturingssysteem tijdens de installatie niet meegekregen / gezien.

Wederom op mijn PC een schone installatie gedaan, Windows 8, productcode ingevoerd, etc, maar helaas geen 64-bits OS.

Doe ik iets verkeerd of moet ik wellicht tools/software of evt hardware aanschaffen om alsnog mijn van originele 64-bits systeem te upgraden?

Of vergis ik mij en kan mijn huidige W8 pro 32 bits systeem nooit een 64-bits systeem hebben gehad? (Ook ondanks dat ik een duo-core 64bits processor heb)

Alvast bedankt en zal uiteraard antwoord geven voor evt verdere info, indien nodig.

Mvg,

Dhr. R. De Haan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de keuze voor 64-bits niet is verschenen, heeft er altijd een 32-bits Windows gedraaid. Ook niet zo vreemd bij 3 Gb RAM aangezien dat het maximum is voor een 32-bits OS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt ook overwegen om naar windows 10 over te stappen.
want windows 7 is oke maar windows 8 of 8.1 vond ik een drama.

Antwoorden (3)

Beste R. de Haan,

U zou 64-bit moeten kunnen draaien. Hiervoor dient u enkel de 64-bit versie van Windows 8 te installeren en u heeft duidelijk de 32-bit oftewel 86x versie geïnstalleerd.

U zult dus een 64-bit versie van Windows 8 moeten vinden en deze installeren op uw PC. Het is niet mogelijk om een simpele optie te wijzigen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hoeft niet. De uEFI kan ook 32 bits zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"U zult dus een 64-bit versie van Windows 8 moeten vinden" Het enige wat ik op usb / dvd heb is een Windows 8 versie. Ik zie alleen tijdens de installatie geen optie voor 64bit versie. Wederom op mijn PC een schone installatie gedaan, Windows 8, productcode ingevoerd, etc, maar helaas geen 64-bits versie. Zal morgen contact opnemen met MS .
je zult de 64 bit installatie DVD er in moeten doen ipv de 32 bit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is mogelijk om een 32 Bits besturingssysteem te laten draaien op een 64 Bits Computer , dat werkt altijd. Dat u geen keuze optie hebt om te kiezen tussen 32 en 64 bits zit meer in het feit dat alle versies van Windows apart ( 32 en 64 Bits ) verkocht worden. Waarschijnlijk is uw versie van Windows 8 gewoon een 32 Bits versie.