Maakt het verschil of je in linux de terminal emulator gebruikt of een command-line interface?

In linux, bijvoorbeeld Ubuntu, kun je een terminal emulator starten, maar je kunt ook met CTRL-ALT en de functietoetsen switchen naar een command-line interface (in tegenstelling tot de Graphical User Interface/GUI waar je normaal meestal mee werkt).
Maakt het eigenlijk verschil welke je gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een terminal emulator ben je gelijk ingelogd. Als je met CTRL+ALT+Functietoets een nieuwe scherm opent moet je opnieuw inloggen, eventueel als een andere gebruiker. Als Linux opstart wordt eigenlijk zo'n CTRL+ALt commandline scherm geopend waarin direct de grafische interface, zoals KDE, opgestart.

Het beste antwoord

Nee, in beide krijg je een shell prompt te zien, en alles dat je daarin doet werkt hetzelfde (aangenomen dat beiden dezelfde shell b.v. bash gebruiken).

Toegevoegd na 10 uur:
Zoals WasMaes terecht zegt, moet je op de consoles die je met Ctrl-Alt-Fx kunt openen nog wel eerst inloggen, maar daarna zou de shell hetzelfde moeten werken. Waar verder mogelijk nog verschil in zou kunnen zitten: de environment variabelen. De shell in een terminal emulator heeft waarschijnlijk de DISPLAY variabele gezet op de naam van jouw scherm, dus als je een grafisch programma opstart, zal dat ook op dat scherm terechtkomen. Start je het vanaf de console dan zou zo'n programma kunnen klagen over dat het scherm niet bekend/ingesteld is.
gvrox