Is het handig om de map 'winsxs' te verwijderen?

Hallo,

Een aantal jaren geleden heb ik een Acer laptop gekocht met Windows Vista Home Basic. Nu is dat ding zo goed als 'bijna' op, dus heb ik een nieuwe laptop gekocht. Nu wil ik mijn oude laptop gebruiken als muzieklaptop. Oftewel ik wil er muziek opzetten. Ik laat de laptop niet met het internet verbinden puur om de snelheid een beetje te behouden. Ik heb dus mijn antivirusscanner verwijdered en nog andere programma's. Nu is mijn vraag eigenlijk, kan ik de map 'winsxs verwijderen(C-Windows-winsxs)? De map is wel 16.1 GB groot! en het zou heerlijk zijn als dat kon zonder gevolgen van dien te hebben. Ik heb nou al zo'n beetje al 11 GB terug kunnen winnen van de 39.7 GB(en dat is alleen mijn C schijf)

oh ja! hier nog de specificaties van mijn Acer laptop:

Windows versie: Windows Vista Home Basic
Model laptop: Acer Extensa 5220
processor: Intel(R) Celeron(R) CPU 1.74 GHz
Geheugen RAM: 2.00 GB
Type computer 32-bits besturingsysteem

Als jullie misschien nog andere tips hebben om schijfruimte te winnen zou ik dat erg graag willen horen!

Bij Voorbaat Dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.howtogeek.com/174705/how-to-reduce-the-size-of-your-winsxs-folder-on-windows-7-or-8/ SXS niet verwijderen, dan haal je ook een hoop weg wat je niet weg wil.

Antwoorden (1)

De map Winsxs bevat een hele verzameling versies van DLL’s voor applicaties en drivers. Bij elk programma wordt gekeken welke versie het beste bij het programma past.
De map verwijderen is dus niet verstandig.
Je kunt wel door Vsp1cln te draaien (via Start -> Uitvoeren -> vsp1cln) de map verkleinen. Dit programma haalt voorgaande updates van dezelfde versie weg.

Daarnaast kun je met het gratis programma Ccleaner en/of Glary veel onnodige bestanden van je pc halen.

De snelste methode om ruimte te winnen zou kunnen zijn je laptop terug te zetten naar fabrieksinstellingen of Vista opnieuw te installeren.
Daarvoor moet je wel eerst je persoonlijke data backuppen.
Herstart je Acer.
Druk op [Alt][F10].
Hier krijg je de keuze terug te gaan naar fabrieksinstellingen.

Misschien overbodige opmerking: zonder virusscanner loop je wel de kans op malware via je usb-stick.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oké. Bedankt!