Welk windows draai je op een linux desktop?

Ik wil op mijn huidige PC MS Windows kunnen blijven gebruiken voor mijn games. Daarnaast wil ik Linux gaan draaien voor al het overige Office, Mail etc.

1. Kan dit op 1 PC worden ingericht? Zo ja hoe?
2. En welk windows systeem kan je gebruik je onder Linux?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

je kan ook een virtual machine gebruiken.
vmware, virtual pc of virtual box.
draai windows of linux , installeer 1 van de appz hierboven . installeer vervolgens de gewenste os

Toegevoegd op 24-04-2009 21:26:48
excuus
ik las de rest niet maar alleen de vraag,
zie bron voor informatie betreffende de besturings systemen die je kunt installeren in een linux omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eltigre: je weet er volgens mij veel van. Dat is mooi :) welk advies zou jij geven over het besturingssysteem onder Linux, cq heb jij goede ervaringen mee? Bvd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welke distro van linus heb je ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
p.s ik zou wel gaan voor virtual box,
gezien de gpl ( general public license) is het gratis voor persoonlijk gebruik, die andere 2 vergen namelijk een licentie code.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vmware workstation is nog een optie
ik weet alleen niet of deze gratis is.
zie link:
http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Test-artikel/VMware-Workstation-6.0.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je nu nog in een windows omgeving werkt is het handig om de specificaties van je pc op te vragen. start->uitvoeren(run)
typ"dxdiag"(zonder aanhalingstekens)
schrijf dit desnoods op ivm met de instellingen van je virtuele machine. overigens zijn er meerdere die vanwege het gamen niet overstappen op een linux distro. je kan ook nog even wachten totdat er een vm komt speciaal gericht op het gamen. je kan ook een programma gebruiken dat n-lite heet om alle overbodige elementen van een microsoft besturingssystemen eruit te halen.
dit in verband met het hoge geheugen gebruik van windows.
vervolgens maake je een image ervan en mount deze via de virtual machine. of je kan al naar een bewerkte os gaan zoeken bijv: "stripped windows xp (torrent)" http://thepiratebay.org/torrent/3587986/Stripped_down_Windows_XP_for_Parallels

Andere antwoorden (4)

Het is mogelijk om een PC dual boot te maken.
Dit werkt met verschillende Windows-versies, maar ook met twee verschillende besturingssystemen (zoals bij jou Windows en Linux).
In de bron zie je een voorbeeld van hoe je dat moet doen.
In principe kun je elke versie die je wilt met elkaar combineren. Je draait dan ook geen besturingssysteem onder een besturingssysteem, maar je gebruikt ze naast elkaar. Bij het opstarten kies je welk systeem je wilt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok. Maar kun je onder Linux dan ook een windows achtige omgeving opzetten? Met windows en drag en drop?
Dat gaat tegenwoordig eigenlijk heel gemakkelijk; download een iso van Ubuntu 8.1. Maak hier een CD van en boot met deze CD. Dan kun je in Ubuntu rondkijken en tevens installeren. De dual-boot wordt kompleet voor je ingericht en klaar. In Ubuntu zit gelijk Open Office, Firefox en een mailprogramma. De rest laat zich eenvoudig downloaden via add-en-remote software.

Voor speciale grafische- en geluidskaarten zul je evtueel wat verder moeten zoeken naar een passende driver, maar de gangbare zaken zitten standaard in de installatie. Voor al het andere heb je dan je Windows nog.

Oja, gamen op een VM-Ware Windowsclient onder Linux zou ik niet direkt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt testdraaien door een bootable DVD te branden van bijvoorbeeld Knoppix - zie bron. Start je computer van de DVD - het enige nadeel is dat het startproces wat langer duurt omdat een DVD trager is dan een harde schijf.

Maar je kunt heerlijk spelen met Linux, en met de bijbehorende window manager(s), zonder dat je je harde schijf en je Windows verklooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knoppix is een leuke distro
(zelf mee begonnen en veel van geleerd).
+1
Je kunt Windows en Linux inderdaad naast elkaar installeren. Dit heet een 'DUAL-BOOT' oplossing. Zodra je je computer opstart krijg je een schermpje waar je kan kiezen tussen de twee besturingssystemen. Dit is toch wel een pittige installatie.

Waarom wil je dit is de vraag? Windows is gebruiksvriendelijk en makkelijk. Linux is vooral gericht op performance, en veel dingen die Windows zelf al doet, zul jij in Linux zelf moeten configureren. Hier ben je een hoop tijd mee kwijt. Voor de laatste versie van 'open office' kun je kijken in de bron hier beneden. Deze is zowel op Linux als op Windows te installeren.

Linux leren = HEEL veel lezen.