Geluid bij DOS-spelletje: hoe krijg ik het ongewenste geluid weg (lees uitleg!)?

Na jaren zoeken eindelijk dat fantastische DOS-spelletje weer gevonden, maar heb nu een nieuw probleem: het geluid ervan.

Ik wil eigenlijk via Winamp of iets dergelijks muziek luisteren en tegelijkertijd het spelletje spelen zonder geluid. Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar. Heb ter controle zelfs mijn skype-koptelefoon én mijn gewone koptelefoon eruit getrokken.
Blijkt mijn computer aan de voorkant nog steeds (en ook alleen die!!) Dos-geluiden door te geven?!?

Ik hoop echt dat iemand weet hoe ik dit uit kan zetten, mijn partner heeft er nogal last van als hij wil slapen en ik wil spelen ;-).

Oh ja, je kan het niet uit zetten in het spel zelf volgens mij, niet kunnen vinden in ieder geval. Maar het gaat om (the) Crusher en het is een DOS-spel uit 1991.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

In het DOS-tijdperk bestond er geen geluidskaart, maar de computer had alleen het ingebouwde speakertje, waar wat blieb-geluiden uitkwamen. Dat kun je in principe niet uitschakelen (nou ja, je kon de draadjes ernaartoe losmaken...overigens geen grote ingreep) . De enige andere mogelijkheid was een zgn "interrupt", en daar was een programma(atje) voor: dat heette shut of shutup oid... Geen idee of dat nog ergens verkrijgbaar is.

En verder: als het spel in Basic is geschreven, dan kun je uiteraard de geluiden er ook uithalen door het programma aan te passen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Onder windows kun je luidspreker uitschakelen onder:
systeem>apparaatbeheer>systeemapparaten>systeemluidspreker>eigenschappen> en dan uitschakelen

Of dat vervolgens ook helpt voor een spel in dosbox (?)

Zie evt ook nog:
http://www.snaphow.com/how-to-disable-cpu-beeps-from-pc-internal-speaker-best-tips/

Toegevoegd na 18 uur:
En anders zijn er altijd nog DOS-spelletjes in retro-uitvoering zoals (kies "insert coin" om te starten)
http://www.google.com/pacman/

En die gebruiken gewoon je geluidskaart..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan de interne speaker proberen te saboteren. Even openmaken en dan het goede kabeltje lospeuteren