hoe kan het dat een spel uit 2002 heel veel lag geeft op mijn laptop uit 2015 ?

de vereisten van het spel zijn pentium 3 processor 3d accelerator card directx 8.1

mijn laptop heeft intel core i5 en een amd radeon graphics en de nieuwste directx

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Games

Antwoorden (2)

Vaak werkt het vlekkeloos, maar het generatieverschil tussen je laptop en de game kan ook technische problemen veroorzaken, die op hun beurt weer de lag/framerate (fps) problemen veroorzaken. Hardware die dezer tijd gemaakt wordt kan compabiliteitsproblemen geven met oudere software of games: aan de basis van elk programma of game ligt namelijk iets dat architectuur heet, en games berusten in prestatie niet alleen op het grafische vlak. Er zit ook een goed deel programmacode in de zgn. ''core'' die de processor aanstuurt met instructies. Programmeren is dan ook niets meer dan het schrijven van voor een processor leesbare en uitvoerbare codetaal, hier is het dan ook zo dat de software uit tijd 2002 nooit geprogrammeerd kan zijn om optimaal op een moderne 2015 processor te werken, omdat inzicht over hoe het nu zou werken toen ontbrak. Het ligt echter niet alleen bij de processor, maar ook bij andere hardware zoals 'chipset' of Windows, die de eerste verwerker van de programma of processor code is. Naarmate de tijd tussen spel en PC groeit, zullen de compabiliteitsdelen die als voorzorg in Windows/OS en/of spel zaten verdwijnen doordat dit in ongebruik raakt (zoals dat je meer geluk zou kunnen hebben met oudere Windows te proberen zoals XP) maar hoe dan ook kan je proberen de nog bestaande compabiliteits hulptools te gebruiken door op het spel Compabiliteitsmodus in te stellen, zodat hij de processortaal/programmacode intepreteert als dat een oude Windows (die je selecteert) gedaan zou hebben, en het mogelijk opgelost is.

Het zou dus iets ingewikkelder kunnen liggen (zoals hierboven) dan je denkt, maar dat hoeft niet. Het kan de combinatie van jouw moderne hardware zijn, of runtimes (ga na welke 'runtime' er voor het spel werkt en installeer de versie bijv uit 2002 hoe dan ook op je moderne Windows) waardoor jouw PC er last van heeft, maar een andere moderne mogelijk niet. Kan ook aan gerelateerde factoren liggen, al dan niet bekend bij andere gebruikers die hetzelfde ondervinden - zoek daarom eens op internet naar het spel en genoemde problemen, bijv. ''spelnaam lag (Windows versie/processor/je chipset)'' want het kan dat er door anderen een oplossing gevonden is met stappen die je kunt nemen voor dit specifieke spel, waardoor het gewoon goed werkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat je trouwens ook proberen kunt is het downgraden van je videokaart stuurprogramma's naar de eerste (oudste) versie die er voor je videokaart uitkwam. Aanpassingen in updates zijn nog weleens de oorzaak
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaal gezien is dit normaal games uit 2002 Zijn vaak heel heel erg laggy hier voor
probeer om eens een 'Virtueele machine' te gebruiken bijvoorbeeld staat er vbij de game recommended voor windows xp Gebruik dan een Virtueele machine die je naar Windows xp kan veranderen. Veel geluk hiermee.