Voordelen SSD schijf.

Ik ben van plan een SSD schijf aan te schaffen, maar zijn er nog meer voordelen behalve de hoge read/write snelheden? Is deze stiller? En hoe zit het met de zwakte van zo'n schijf.

Heb nu de samsung spinpoint f1 750gb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (5)

Voordelen: snel en stil
Nadelen: duur, weinig capaciteit, relatief korte levensduur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De levensduur valt in praktijk gelukkig erg mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey thanks voor je reply, het is idd redelijk prijzig ja, 60GB voor 115€.
Voor dat geld koop je 2TB aan geheugen met een normale schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel performance tests die aangeven dat je voor snelheidswinst bij een wat oudere pc beter eerst het geheugen kunt vergroten en daarna over een Ssd kunt nadenken. Scheelt echt veel in gebruikssnelheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat extra geheugen is goedkoper dan een SSD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 4Gb ram DDR2-800. Is wel redelijk lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n SSD gaat toch juist erg lang mee? omdat er geen bewegende onderdelen in zitten?
Nog een voordeel is dat er geen bewegende delen in zitten: vooral in een laptop is dit een flinke plus, omdat de harddisk niet meer beschadigd door stoten tijdens gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat is nu slecht voor zo'n schijf, waarbij de levensduur afneemt. Een format?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Low level formats zijn inderdaad af te raden. Gewoon via windows formatteren kan best
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is even goed om op te letten, dankje.
Dus via de gewone weg, een format via windows, en dan windows 7 erop gooien kan geen kwaad.
Korte levensduur??? Het zijn de meest betrouwbare schijven die er zijn, juist omdat er geen mechanische delen aanwezig zijn! Hierdoor kunnen ze theoretisch gezien onbeperkt blijven werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu alleen de laptop met Windows nog :-D
hoi Koedoetboe,

een loeigoed idee om je systeem op een SSD te zetten.
inderdaad, klein, duur maar loeisnel!
ook gaan ze makkelijk kapot, wat de oorzaak is, weet ik niet.
juist omdat er niets beweegt zou je denken dat het juist heel solide (de eerste S) moeten zijn. dat valt dus tegen.

elektronica heeft een hekel aan warmtewisselingen, mogelijk is de interne temperatuur aan grote schommelingen onderhevig.
uitzetten en inkrimpen als gevolg van temperatuur wisselingen, veroorzaken ook op micro schaal, metaalmoeheid.
als er één verbinding kapot is, dan is de schijf onbetrouwbaar en dus kapot. bij een roterende HD kan je het beschadigde deel uitschakelen, of dat ook bij een SSD mogelijk is, weet ik niet.

er zijn twee typen, snelle en trage (traag is altijd nog sneller dan een mechanische HD) je snapt het al, die snelle zijn peperduur en de 'trage' gewoon erg duur.

nu heeft men een trucje bedacht, door intern meedere trage schijven in een soort van raid configuratie (intern dus, aan de buitenkant merk je er niets van) parallel te schakelen.
hierdoor is het geheel sneller dan de trage vorm, maar trager dan de snelle uitvoering. de kosten zijn iets hoger.

helaas als er één schijfdeel uitvalt, dan is alles kapot.
dit geldt ook voor roterende harde schijven die in raid zijn geschakeld, maar dan hoef je slechte één schijf te vervangen.
bij SSD moet je dus het gehele apparaat uitwisselen.

dus als je toch snel wilt opstarten, want daar zal het om te doen zijn, kies dan de snelle = dure variant.
beding een goede langdurige schriftelijke garantie.
koop bij een gedegen dealer.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey! Bedankt voor je reactie. Ik wil idd dat mn pc wat sneller opstart, en ook sneller programma's laadt. Wat ik kwa schijf in gedachten heb is de SSD van OCZ 80GB. 285mb/s Read, 275mb/s Write. Het enige waar ik een beetje aan twijfels over heb is dat herschrijven de schijf trager maakt. Maar hoe moet ik dat zien overschrijven, als een format? Of gewoon een bestandje overschrijven?
voordeel met een SSD schijf is dat je pc sneller opstart.