hoe moet je oude foto's terug krijgen als je pc naar fabrieksinstelling is terug gezet?

want dan staan ze toch nog op je harde schijf? of heb ik het mis

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4.7K

Antwoorden (6)

Nee helaas. Dan ben je ze echt kwijt, of ze moeten op een externe schijf staan. Als je namelijk je pc terugzet naar de fabrieksinstellingen, is hij weer zoals je hem kocht. Met niets erop dus anders dan je besturingsprogramma's.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb weleens van mensen gehoord dat je ze terug kan krijgen.
MissBiggie
12 jaar geleden
Vast wel, als je een back-up gemaakt hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met recovery software . Maar helaas. bij het terugzetten naar fabrieksinstellingen zijn waarschijnlijk de hardeschijven opnieuw geformateerd en dan wordt het echt een klus voor een professional. Dat loopt behoorlijk in de papieren en geen garantie op resultaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als recovery software het niet kan kan een professional ook weinig. Behalve als het echt zeeer veel geld mag kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een professioneel bedrijf kan heel wat meer dan recovery software. En ja Zeer veel geld is wat ik bedoel met "in de papieren lopen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarom verdienen ze dus zo goed:
Bij een beschadigde harddisk kunnen ze inderdaad meer omdat ze in een cleanroom de harddisk uit elkaar kunnen halen.
Bij geformatteerde harddisks enzo kunnen ze niks meer dan de goeie programma's, want die gebruiken ze zelf ook.
Met zeer veel geld bedoel ik bedragen van 10.000,- en nog veel meer. Dan kunnen ze overschreven bestanden zelfs (gedeeltelijk) terughalen.
Data recovery is het proberen waard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het programma recuva te installeren en je hele schijf laten scannen. Belangrijk is dat je niks anders op je schijf gaat zetten! Anders schrijft hij over je 'verwijderde' foto's heen en kan je ze nooit meer terughalen!

Www.recuva.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is de harde schijf niet opnieuw geformatteerd, misschien wel met snel formatteren, maar dan komt het meestal nog wel goed.

Ontrack EasyRecovery Professional heeft mij laatst gered, bij een harddisk die behoorlijk kapot was.
(EASEUS Data Recovery Wizard Professional is ook goed)

Maar er zijn meerdere goeie programma's. Ook gratis programma's kunnen soms al best wat, maar de betaalde zijn een stuk beter. (wel eens van thepiratebay gehoord..)

Let wel op, de harddisk waar de foto's opstaan niet meer gebruiken.
Als er in de pc maar één harddisk zit, moet deze er dus uit en in een andere pc gelegd worden.
Als je namelijk dingen gaat downloaden en installeren zullen er veel foto's onherstelbaar beschadigd worden of geheel overschreven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden van bovenstaande zijn op zich goed.
Het is MOGELIJK dat met herstelsoftware een deel of alle foto's kunnen worden hersteld.

Even een idee hoe een harddisk werkt met zijn data en wat er na het systeemherstel is gebeurd:

Een Harddisk is vergelijkbaar met een boek, dat wil zeggen, het begint met een inhoudsopgave en vervolgens komt de tekst / hoofdstukken.
Voor een mens, om een hoofdstuk te verwijderen, zouden wij bijvoorbeeld zeggen als hoofdstuk 3 van pagina 25 tot 32 loopt dat wij hoofdstuk 3 in de inhoudsopgave zouden doorkrassen en pagina 25 t/m 32 uit het boek zouden halen.
Computers zijn wat luier, deze schrapt alleen de verwijzing in de inhoudsopgave. Dus als je (met speciale herstelsoftware zoals hierboven genoemd) "pagina 24" omslaat zou je eigenlijk nog de tekst van 25 en verder vinden.

Wat wel zo is, is omdat pagina 25 t/m 32 niet genoemd zijn en er nieuwe tekst komt die in het boek zou kunnen komen, pagina's 25 t/m 32 beschikbaar zijn. Stel dat je een "hoofdstuk", in het echte geval bijvoorbeeld een film op je harddisk zet kan het goed zijn dat de computer naar zijn inhoudsopgave kijkt en "pagina" 25 t/m 32 gebruikt + 112 t/m 245.
Met andere woorden, op dat moment worden de eerder gebruikte pagina's overschreven.
Dit is ook de reden waarom de mensen boven mij het er over hebben dat je niet nieuwe dingen moet downloaden op die harddisk, omdat dan het gevaar van het overschrijven bestaat.

Beschrijving van wat er gebeurd tijdens het terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
Laten we nog even terug gaan naar het boekvoorbeeld.
Toen je de computer kocht bevatte deze al het een en ander (o.a. Windows) Dit kunnen we dus wederom weer beschrijven als een boek met een aantal hoofdstukken.
Dit is de standaard waarmee de computer begon en is nu ook de staat waarin hij nu is.
Helaas is het niet zo bij het systeemherstel dat de eerder genoemde "hoofdstuk 3 met pagina 25 t/m 32" bekend is na het herstel, dus het systeem heeft hier ook geen rekening mee gehouden. Wat weer inhoudt dat het kan dat een paar of alle pagina's van 25 t/m 32 zijn overschreven.

De werking van herstelsoftware zal uw harddisk ("boek") gaan proberen te lezen, ongeacht wat de inhoudsopgave weergeeft en zal gaan bladeren van pagina 1 tot het einde (kan heel lang duren) als hij dan "beschreven pagina's" (data) vindt, zal hij dit zichtbaar maken voor de gebruiker. Nu is het hopen dat de foto's daarbij (geheel / gedeeltelijk)gevonden kunnen worden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de fabrikant van je pc af. Als je ongeluk hebt heeft de fabrikant alles op 1 partitie gezet, het besturingssysteem en jouw foto's zijn dan op de dezelfde partitie terecht gekomen. Deze partitie is weer net zoals hij in het begin was, dus zonder je foto's. Je foto's ben je dus kwijt. Mochten het echt heel belangrijke foto's zijn dan moet je nu direct je pc uitzetten en deze ( of eigenlijk alleen je harde schijf) naar een bedrijf brengen die data van harde schijven kan redden. Als bij het terug zetten van de instellingen je foto's niet overschreven zijn kan zo'n bedrijf ze nog redden. Als je iets verwijderd uit je computer is het meestal niet echt weg, maar is het alleen onzichtbaar totdat er andere data overheen geschreven wordt.
Kun je met het verlies leven laat het dan een dure les zijn en sla je leuke foto's en documenten in het vervolg op een externe schijf op en sla je belangrijke foto's en documenten op 2 externe harde schijven op of online.