MacBook pro qwerty toetsenbord, wat houdt dat in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere toetsenborden: qwertzu (Duitsland) en azerty (Frans).
Het is heel vervelend als je aan één bepaald toetsenbord gewend bent en je moet even op een ander toetsenbord een tekstje (blind-)typen. Je zit voortdurend fout.
Er bestaat ook nog een subtieler verschil in qwerty-toetsenborden: Amerikaans is verschillend van Engeland wat betreft de plaats van sommige tekens (denk alleen al aan $ of pond-teken).
Er bestaat ook een Nederlandse indeling, te herkennen aan een aparte toets voor de letter IJ direkt naast de L.
Ook daar zijn weer bijzondere tekens die een andere plaats hebben als op de andere toetsenborden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Antwoorden (4)

Dat de MacBook pro een normaal (voor Nederlanders) toetsenbord heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
qwerty iw het standaard US toetsenbord dat zowat door iedereen wordt gebruik
Je heb ook azerty toetsenborden
capthavoc
12 jaar geleden
Voor de volledigheid hierbij nog maar even wat ik ook al in de reactie op de vraag schreef.

Een qwerty-toetsenbord indeling wordt gebruikt bij o.a. de US en UK toetsenborden, ook het NL toetsenbord heeft voor de volgorde van letters deze indeling.

Tussen deze drie zijn wel verschillend wat betreft bijzondere tekens zoals haakjes, aanhalingstekens, komma en dollar/pond teken.

De Nederlandse versie komt niet vaak voor maar is te herkennen aan de letter IJ rechts naast de L.

Een azerty-toetsenbord wordt in Frankrijk en België gebruikt, een qwertzu-toetsenbord in Duitsland.

Als je gewend bent om (blind) met 10 vingers te typen op één bepaald soort toetsenbord dan is het overstappen op een ander soort toetsenbord heel lastig, je maakt voortdurend fouten.

Toegevoegd na 3 minuten:
"verschillend" in derde zin moet zijn "verschillen"
Ik heb trouwens vorige week in een hotel in Antwerpen even met een azerty-toetsenbord gemaild, ik was er best even mee bezig voordat ik doorhad dat je bijvoorbeeld voor de cijfers op zo'n toetsen bord de SHIFT- toets moet gebruiken, anders krijg je juist de alternatieve tekens van de toetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qwerty slaat op de 1e 6 letters van de bovenste letterregel van je toetsen bord.

Azerty is Frans. Dit zeg nog niets over de taal. Vind je ergens een pond-teken boven 1 van de cijfers, spreek je vaak over een Engels toetsenbord. Een Dollarteken is vaak een US toetsenbord. Zit er een +-teken ergens waar op het US toesenbord de puntcomma staan (;) dan is het Nederlands.