Externe harde schijf, data verloren, schadevergoeding?

Ik heb mijn externe harde schijf teruggebracht naar de winkel aangezien deze niet meer werd herkend door mijn pc. Ik heb gemeld dat er nog erg belangrijke data op stond. Ze zouden de harde schijf ter reperatie naar de fabricant opsturen.
Ik kwam laatst bij de winkel om mijn harde schijf op te halen aagezien ze zeiden dat deze was gereperaard. Tevens vroeg ik ook of de data er nog op stond, en hun antwoord was 'ja'. Echter toen ik de harde schijf thuis benaderde, stond er géén data meer op.

Kan ik hier een schadevergoeding voor eisen, en zo ja in welke vorm en welke hoogte? Er stond namelijk erg belangrijke persoonlijke data op(foto's, videos van vakanties, begrafenis etc. van de afgelopen 4 jaren).

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Geen enkele fabrikant zal aansprakelijkheid aanvaarden voor het verlies van data. Elke HD gaat een keer kapot, de vraag is alleen wanneer.
Mijn belangrijke data staan gebackupped op tientallen plaatsen: USB-sticks, externe HD's op verschillende locaties, DVD's en op cloud servers over de hele wereld.

Antwoorden (4)

Ja de winkel blijft aansprakelijk als je dit van te voren hebt afgesproken. Altijd handig als dit ook op papier staat. Maar ja je data ben je nu wel kwijt. In hoeverre je dit kunt vergoeden is natuurlijk de vraag. Maar als de winkel het heeft beloofd kun je daar zeker een vergoeding voor krijgen.

Wel een tip voor de volgende x. Zet je data altijd op 2 aparte schijven en maak regelmatig een update.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter lezen Baghera, ik zei twee aparte schijven. Ik heb het helemaal niet over 1 schijf opgedeeld in twee partities. Om het voor jou even duidelijk te maken. Mijn pc heeft een c en d schijf. Een fysieke harde schijf en een externe e schijf.
En er zijn bedrijven die je data waarschijnlijk nog wel terug kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang over deze afspraak niets op papier staat, heb je weinig kans op een schadevergoeding. Bovendien is het goed mogelijk dat de schijf echt defect is en dus gewoon geruild is. Dan staat er a) geen data op de nieuwe schijf en b) is de data op de oude schijf ook niet zonder meer te redden. (Dat kost in ieder geval een stuk meer dan de schijf gekost heeft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang, dat je geen poot hebt om op te staan.
Waarschijnlijk is de harddisk zelf vervangen.
Verder ben je zelf Verantwoordelijk voor je data en backups. De winkel kon sowieso niet toezeggen dat de data bewaard zo blijven, ze wisten immers de staat van de harddisk niet. Als laatste; Een backup is pas een backup, als je op die manier op 2plaatsen de data hebt staan. Een enkele backup is dus geen backup!