Wat kan ik het beste doen?

Nou ik heb een Acer Computer zo'n 1,5 jaar oud.
En sinds de laatste tijd heb ik een heel vervelend probleem.
Als ik mijn computer heb opgestart, En ben zo'n 45 minuten verder dan slaat er een soort van knop om en is mijn computer opeens heel slecht. Dan gaat het geluid heel erg schrokken (wat niet meer leuk is om te luisteren)
Als ik een spel speel (wat redelijk groot is). Dan gaat het heel erg schrokken (niet speelbaar). Vroeger startte ik mijn computer opnieuw op en deed hij het helemaal perfect. Maar nu blijft het probleem een heletijd ook als ik mijn computer opnieuw heb opgestart. Ik vind het echt super irritant ik nu niet meer normaal muziek luisteren, computergames spelen of een film kijken.
Ik vraag mij dus af waar het aan ligt?

Zou iemand met hetzelfde probleem, of iemand die veel verstand er van heeft er iets kunnen of zeggen of wat ik het best kan doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na 45 minuten is mijn computer wel heel erg warm, Als je dat dan aanraakt verbrand je zowat je vingers. Als de kap van mijn computer af haal, een een ventilator erin laat blazen is het wel koeler, Maar blijft het probleem nog wel voor doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Sommige CPU's klokken zichzelf terug op een langzamere snelheid (Laptop CPU's doen dat zo goed als allemaa). Weer andere CPU's schakelen de hele boel als het ware uit bij oververhitting.
Je hebt je systeem niet gespecificeerd, maar ik denk dat jij een CPU hebt die terugklokt bij warmte problemen. Meestal echter hoor je dan ook een serie piepjes wat aangeeft dat er iets aan de hand is.

In de bronnen hieronder staan een drietal (gratis) programma's waarmee je kan kijken/testen hoe het is gesteld met je processor.
Korte toelichting:

- (1ste link)CPU-ID: geeft je huidige processor snelheid nauwkeurig aan inclusief andere nuttige info over je CPU. Start het op meteen als je je PC een keer helemaal "koud" hebt opgestart en schrijf de gemeten clocksnelheid op. Gaat je PC ineens langzaam doen, check dan opnieuw de snelheid van je processor

- (2de link)Real Temp: meet de temperatuur van je processor. Ook kan je hiermee een benchmark proef doen om te kijken (in een puntenscore) hoe snel je PC is. Ook hier weer even vooraf testen (koud) en nadat PC traag is geworden

- (3de link)Prime 95: Met dit programma kan je je PC een belastingstest uitvoeren (hoef je waarschijnlijk niet eerst 45 minuten te wachten ;). Het programma voert een reeks complexe rekenopdrachten tegelijk uit. Je processor zal daardoor hard aan het werk gaan (en dus warm worden). Daarnaast geeft het programma ook aan als er verkeerde berekeningen worden gedaan (procesfouten)

Met deze programma's moet je volgens mij kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Loopt je processor inderdaad warm dan kan het goed zijn dat er iets mis is met de koeler/heatsink op je processor (zit er nog wel goeie koelpasta tussen bijv of draait je fan nog wel goed?)
Is er met de processor allemaal niets mis dan is andere hardware de boosdoener. Ik zou dan als eerste het geheugen verdenken maar meestal zou dit tot vastlopers moeten leiden van windows.
Probeer eerst onderstaande programma's maar eens zou ik zeggen!

PS: een software probleem sluit ik uit aangezien je zegt dat rebooten van de PC niet helpt en je PC ook dan sloom blijf.

Toegevoegd na 2 minuten:
PSS: laatste bron is een youtube filmpje wat mooi laat zien wat er allemaal (kan) gebeurd(en) als je koeling van je CPU niet in orde is (inclusief het trager worden/terugklokken van je CPU)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet zeggen dat dit een erg goed antwoord is!
Ik heb perslucht gekocht waarmee je stof kan wegspuiten. En ik heb met wattenstaafjes de stof uit mijn CPU gehaald. Hij wordt nu zeker minder warm, Maar als ik muziek luister ( ook al is het na 10minuten ) blijft het nog steeds schrokken, zal het misschien een beschadiging zijn op mijn geluidskaart of zoiets dergelijks? graag antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk te zeggen. Ruik je ook nog steeds een brandlucht? en wat is de temperatuur op dat moment als dat zo is bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ruik niet echt een brandlucht, maar als ik mijn kap er van af heb en ik kijk dan in mijn Computer. Dan voel ik als het goed is aan de Videokaart of geluidkaart, Dat weet ik niet precies. Maar die is dan superheet en volgens mij als die te heet is. Blijft het probleem zich voordoen. Is het mogelijk om dat misschien te vervangen voor een beter werkende kaart?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een geluidskaart zou niet warm mogen worden. Een videokaart kan wel goed warm/heet worden, maar meestal alleen als je een 3D spelletje speelt (een firstperson shooter bijvoorbeeld). 2D gebruik (gewoon op je desktop) is niet zo veel werk voor je videokaart. Ik zou niet zo snel als dingen vervangen zomaar (tenzij je het artikel terug kan brengen als het probleem er niet mee wordt opgelost en je geld terug kan krijgen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel vooral bij 3D spelletjes, Maar ook als ik geen 3D spel speel kan het voorkomen. En stel nou ik wel dat 3D spelletje wel spelen met mijn computer. Moet ik dan wel een nieuwe videokaart aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je zeker weet dat het probleem inderdaad door je videokaart komt, zou ik 'm vervangen (wel eerst even kijken of er misschien nog garantie op zit!!). Vraag wel voordat je een andere kaart koopt of je 'm terug mag brengen en je geld terug kan krijgen. Voor het zelfde geld gaat je PC ook raar doen (sloom worden, brandlucht) met je nieuwe videokaart en dan zit het misschien toch in iets anders. En dan heb je misschien een nieuwe kaart voor niets gekocht.

Andere antwoorden (3)

Als je computer dat pas na 3 kwartier gaat doen zou ik gaan denken aan oververhitting.

Je kunt dan de ventilatoren van de voeding en de CPU eens schoon blazen. Zolang daar veel stof op zit kunnen die ventilatoren niet goed meer koelen.

Om de beide ventilatoren schoon te blazen kun je een compressor gebruiken, maar met beleid, dus rustig aan, of een busje met lucht.
Een busje lucht kun je bij een fotohandel kopen. Daar wordt het gebruikt om objectieven (lenzen) schoon te blazen.

Veel succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn normale ventilator wel vaak schoongemaakt, Maar CPU ventilator?? ieder geval bedankt voor het antwoord. Nu even uitvogelen wat het CPU ventilator is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie CPU ventilator maak ik wel regelmatig schoon, Maar voeding ventrilator denk ik niet.
Voordat de pc echt helemaal is gestart kan je nog via toets F1 instellingen bekijken van je pc dan kun je het volgende doen: je verandert de gebruik van de ventilator door de druk te laten zakken
Of energie van de hart van pc laten zakken
Of een sterkere ventilator kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mocht dat allemaal niet helpen, dan kan het vast geen kwaad met Mallware Bytes de pc eens goed te scannen op mallware. Allerlei vervelende mall en spy ware kan dit soort problemen ook veroorzaken.

Te downloaden van: http://www.malwarebytes.org/