Kan ik een videokaart van ddr3 aansluiten op een moederbord waar ddr2 Ram geheugen in zit?

Ik heb nog een PC staan met een Pentium 4 processor, daar wil ik graag een betere videokaart voor in zetten. Maar mijn RAM geheugen is 2x 1GB DDR2 - 533 Mhz (max) is het dan mogelijk om een videokaart van DDR3 in te zetten.

Of hebben deze 2 niks met elkaar te maken?

en moet ik dan ook nog op de snelheid letten?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 58 seconden:
Kan deze er dan bijvoorbeeld in worden gezet?

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_NVIDIA_PCIe/Club_3D/GeForce_GT_520/547690/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+GT

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4.1K

Het beste antwoord

Een videokaart is op zichzelf eigenlijk een soort van compleet computer systeempje die je weer aansluit op een ander computer.
Het maakt dus niet uit welk type GDDR RAM er op een videokaart zit. Enkel de videokaart zelf werkt daarmee de rest vh systeem maakt weer contact met de videokaart via de tegenwoordig pci-e bus.

Maar goed daar was je al achter ondertussen maar echt duidelijk stond het er nog niet bij de antwoorden.

Het is wel zo dat als je tegenwoordig een videokaart koopt het verstandig is om iig GDDR2 te mijden. Neem minimaal GDDR3 maar als er van een bepaalde kaart zowel GDDR3 en 5 versies beschikbaar zijn dan ook voor de laatste versie te gaan. Dat scheelt namelijk makkelijk ergens tussen de 10-20% in prestaties.

Ander punt om op te letten is in welk slot je de kaart gaat steken. AGP is nu toch echt wel passe. Mocht je een AGP systeem hebben raad ik je af daar nog een nieuwe kaart voor te kopen (kijk liever ff 2ehands).
Meestal hebben we het tegenwoordig over PCI-e x16 poorten voor videokaarten. Hier zijn ook verschillende versies van pci-e 1.x, 2.x en ook staat 3.x al klaar icm de volgende reeks intel cpu's pas beschikbaar. Elk type nr houd een verdubbeling vd bandbreedte in. Maar zo interessant is dat niet aangezien de meeste kaarten nog voldoende hebben aan de bandbreedte van pci-e 1.x. En versies zijn ook gewoon backwards compatible dus je hoeft er niet speciaal op te letten of een kaart voor een bepaalde versie vd bus gemaakt is.

Laatste punt is de voeding. Je kunt niet altijd zomaar een nieuwe kaart in een systeem prikken. Vooral de echte stevige gaming kaarten verbruiken vaak vrij veel stroom. Dat moet de voeding in je systeem natuurlijk wel kunnen leveren (met name op de 12V lijn(en)).
In dit geval echter zal dat niet snel een probleem zijn gezien de kaart die je aanhaalt. Dat is een budget office pc kaartje.

Wat is het doel trouwens precies van de videokaart upgrade?

Met een systeem overzicht valt er trouwens een stuk beter advies te geven over aangehaalde kaart of welke kaart er goed bij past.
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/
(hier vindt je oa hoe je een systeem overzicht maakt, voeding informatie zal echter vd stikker op de zijkant ervan gelezen moeten worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is onmogelijk.
Een videokaart moet in een pci express slot ,
Dat is een hele andere aansluiting dan waar een ram geheugen inzit.
Als je geen pci aansluiting hebt dan kan je er ook geen videokaart inzetten.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat ik dacht dat je bedoelde was, dat je een videokaart in de ramgeheugen slot wilde plaatsen,
Natuurlijk is dit onmogelijk :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ik snap dat ze dus niks met elkaar te maken hebben.
Maar als ze niks met elkaar te maken hebben waarom is het dan ONMOGELIJK, of was dat een type foutje?? Is het dus WEL of NIET mogelijk om deze erin te zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten overigens PCI aansluitingen in, en ook een aparte voor de videokaart!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het aparte slot voor de videokaart niet toevallig het oudere AGP? Dan kan je het wel vergeten. PCI is niet PCIe let daar goed op!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , meestal heb je 2 pci sloten , en een pci express ,
Die pci express is ten opzichte van de andere pci een beetje meer naar het midden van de moederbord geplaatst,
Zodat een grote videokaart er perfect inpast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij las ik het verkeerd.
Maar als je een ddr 3 videokaart in je moederbord wilt steken , terwijl je ram geheugen ddr2 is .
Dan lukt dat gewoon zolang de videokaart in de pci express past.
Past dit niet dan lukt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kans is heel groot bij een p4 systeem dat we over een AGP slot praten.
het geheugen van de videokaart en de geheugen die je in je moederbord prikt hebben kwa snelheden niet in die zin direct wat met elkaar te maken, enkel dat wanneer er tijdelijke data is dat overgezet moet worden van video geheugen(op je videokaart) naar werkgeheugen(moederbord). wel is het zo dat de snelheid van je processor bepalend is voor de snelheid van je werkgeheugen:

korte versie:
je processor krijgt je geheugen gewoon niet sneller volgepropt dan hij kan proppen.

lange versie:
als je processor maximaal DDR3 op 200mhz kan draaien en je stopt er DDR3 geheugen in wat op 400mhz max draait, zal je geheugen nooit sneller werken dan de max van je processor, dus 200mhz. dit betekend niet dat het niet werkt, maar dan is het zonde om er dure snelle werkgeheugen modules in te prikken als het niet gebruikt wordt.

jouw videokaart zou gewoon zijn ding moeten kunnen doen, en tegenwoordig is video-geheugen gewoon sneller dan werkgeheugen.

Toegevoegd na 1 minuut:
idd, je moet wel een PCI-Express poort hebben in je moederbord om deze videokaart erin te kunnen stoppen, logischerwijs. pentium 4 had moederborden die volgens mij AGP aansluitingen gebruikten. ga dit eerst na voor je de aankoop doet!
Bronnen: