Hoe ontstaat een beschadigde sector op je harde schijf?

Kan dit veroorzaakt worden door een virus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Het beste antwoord

Theoretisch wel. Er zou een virus kunnen bestaan die honderdduizend keer dezelfde sector beschrijft, en hem op die manier beschadigt.

Met hetzelfde gemak kan een virus de monitor laten doorbranden (door heel vaak van resolutie en frequentie te wisselen). Maar omdat ik dat soort virussen nog nooit gezien heb denk ik dat ze niet bestaan (behalve in mijn hoofd). Evenzo denk ik dat een harddisk-beschadigend virus slechts theorie is. Vreemd, omdat het echt niet moeilijk is. Makkelijker dan een virus te maken die zich verspreidt naar al je contacten.

Waar komt het dan wel door? Harde schijven zijn kwetsbaar. Het is het enige bewegende deel in een computer, en daardoor onderhavig aan de meeste slijtage. Elke sector kan maar een beperkt aantal keer beschreven worden. Dat is overigens wel een groot aantal, maar na bijvoorbeeld drie jaar continu gebruik is het niet raar als er een paar sectoren "op" zijn.

Nog wat ongevraagd advies:
Zorg dat je *altijd* een backup hebt van *al* je belangrijke data (en instellingen). Een externe disk kost tegenwoordig niks meer. Het beste kun je het backup-en automatisch laten plaatsvinden, dan vergeet je het niet. Ik maak elk uur een backup van alle *gewijzigde* bestanden, en kan dus bij een crash de computer in *exact* dezelfde toestand brengen als een uur voor de crash. Raakt een individueel bestand beschadigd, dan heb ik altijd nog een backup. De meest recente backup is natuurlijk ook beschadigd, maar je hebt dan als het goed is ook nog een oudere backup van toen het bestand nog goed was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ventilatoren bewegen en slijten ook... net als een aan-en-uit schakelaar. Deze gaan dus ook regelmatig kapot. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toetsen ook. :-)

Andere antwoorden (4)

Men moet in dit soort zaken altijd een slag om de arm houden, maar nee, een beschadigde sector op je harde schijf ontstaat niet door een virus.

Het kan bijvoorbeeld ontstaan door slijtage en/of ovebelasting.
rose
14 jaar geleden
Nee. Dit wordt niet door een virus veroorzaakt.

Sectoren kunnen beschadigen door slijtage danwel door de laaskop van de schijf; Een hardeschijf heeft een arm met leeskop die de magnetische informatie uitleest. Bij plotseling bewegingen kan de arm trillen en het oppervlak raken waardoor een beschadiging optreedt.

Slijtage en of fysieke beschadiging door de arm. Virussen: Nee, zeer onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook kan een plotse stroom uitval sectors beschadigen
maar slijtage is de grootste veroorzaker van sector uitval
capthavoc
14 jaar geleden
Tegenwoordig zijn virussen meer er op gericht je PC remote te kunnen gebruiken (als deel van een botnet) en niet te vergeten gegevensdiefstal (het liefst van bank- en credit card gegevens). Een virus zal dus zeer zelden de oorzaak van een defekte harde schijf zijn.

Je harde schijf gaat kapot door:
- slijtage
- ongelijkmatige en wisselende stroomverzorging
- plotselinge schokken (komt voornamelijk bij laptops en
mobile apparaten met HD (zoals iPod en sommige digitale
camera's voor)