Waarom is de Z en de Y omgedraaid op een Duits toetsenbord ?

Troll.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.2K

Antwoorden (4)

Dat heeft te maken met de frequentie van voorkomen van de respectievelijke letters. De "z" komt vaker voor in het Duits dan de "y", dus ligt deze meer in het midden. De Belgen gebruiken "azerty", waarom...? dat weten alleen de Belgen (taal is immers hetzelfde).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit een onderzoek uit 1985 (inderdaad oud) komen de volgende frequenties van letters voor.
z: 1,39% (=ca. 1 op 72)
y: 0,035% (=ca. 1 op 3000) Dat is best een groot verschil,waarom hebben wij de toetsen dan niet omgewisseld? http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/letterfrequentie-in-het-nederlands
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jobb: dat komt omdat NL klakkeloos het US-toetsenbord heeft overgenomen. Duitsland, België en heel veel andere landen hebben de toetsenorden WEL aangepast!
Dat is in meerdere midden Europese landen zo en dat is omdat daar de Z veel vaker voorkomt dan de Y in het Engels (en wij in Nederland gewoon niet moeilijk doen).

Verder komt de T en de Z vaak naast elkaar voor en omdat ze naast elkaar staan tikt dat veel sneller.

Verder zijn er nog andere afwijkingen aan dat toetsenbord en dat zijn zaken waar wij in Nederland weinig aan hebben dus wij hadden geen aanpassing nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de plaatsing van de letters op een toetsenbord wordt gekeken naar de veelvuldigheid waarmee een toets gebruikt wordt. Op een Duits toetsenbord staan ook letters zoals de ö, ä, ü en ß - allemaal een eigen plekje hebben.
In het engels wordt de y veel gebruikt, dus staat deze makkelijk bereikbaar boven. De z wordt daarentegen in Duitsland vaker gebruikt. Daarom staat deze op die plaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit Wikipedia:

Het QWERTZ-toetsenbord is een computer- en typemachine-toetsenbord dat wordt toegepast in Duitssprekende regio’s. De naam is gebaseerd op de eerste zes letters linksboven op het toetsenbord: Q, W, E, R, T, en Z.

Het grote verschil met het QWERTY-toetsenbord is de omwisseling van de Z- en Y-toetsen. Dit is omdat de letter Z in het Duits veel vaker wordt gebruikt dan de letter Y. Laatstgenoemde letter komt eigenlijk alleen voor in 'geleende' woorden uit andere talen. Een andere reden is dat de letters Z en A vaak na elkaar komen in woorden in de Duitse taal.

Een ander verschil is dat de Duitse letters met Umlaut: Ö, Ä en Ü als aparte toetsen opgenomen zijn.

QWERTZ-toetsenborden worden toegepast in de Duits- en Franstalige delen van Zwitserland en verder in het merendeel van de landen in Oost-Europa die het Latijnse alfabet gebruiken. Uitzondering hierop zijn Estland en Litouwen.

Extra: Informatie over ''Nederlandse'' toestenbord:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Toetsenbord_(computer)
- http://nl.wikipedia.org/wiki/QWERTY