Onze externe harde schijf is gecrashed, hoe sluit ik hem aan op de gewone computer?

'hoi hoi onze externe harde schijf is gecrashed(je hoort ook tikken en hij wil niet meer opstarten wat ie wel probeert ) nu heb ik al diverse recovery bedrijven gebeld maar die lopen van 600 tot 1000 euro en dat vind ik echt te veel geld, ook al staan er foto`s op van mijn veel te vroeg geboren zoontje. Ook heb ik hem al naar een lokale computershop gebracht maar ook hun konden er niets mee, nu is mijn vraag kan ik hem bij mijn computer aansluiten? want volgens mij heeft dat geen zin omdat dat draaiende gedeelte er op blijft zitten toch? dan draait hij toch ook niet in mijn vaste computer? moet ik dan evt dat gedeelte van de harde schijf afhalen en vervangen door een zelfde gedeelte van een donorschijf?? graag hoor ik nog van jullie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3K

Antwoorden (3)

Helaas, dat ziet er allemaal heel betreurenswaardig uit. Hoogstwaarschijnlijk is die harde schijf er een keer uitgetrokken zonder dat ie in de parkeerstand stond (dus ruw de voeding onderbroken). Er zit een leesnaald in en die is nu ergens blijven hangen en hoogstwaarschijnlijk is die blijven draaien op hetzelfde punt van de draaiende schijf; dan is die daar onrepareerbaar beschadigd. Het heeft ook geen zin om de harde schijf uit de behuizing te halen en IN de PC te doen; het enige wat die behuizing heeft is een USB-modulator en een voedingsingang en een klein Eprommetje.

Je zou het nog softwarematig kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans:

http://www.easeus.com/resource/hard-disk-data-recovery.htm

Die professionele hdd-recoverybedrijven zijn zo duur omdat ze hardwarematig bit voor bit proberen data terug te halen. Die bedrijven doen ook eigenlijk alleen maar werk voor hele grote bedrijven (met geld).

Tja, ik weet het, geen leuk nieuws...

(altijd hardware verwijderen in Windows met "safely remove hardware")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de schijf niet gaat draaien zul je nooit zelf bij je data komen. Als een harde schijf niet gaat draaien en hij is niet van 3 hoog naar beneden gevallen, dan kan de oorzaak liggen in een defecte motorsturing. Een handige jongen kan daar wel wat mee, maar zie die maar eens te vinden.
Het wisselen van het elektronische deel (meestal IDE of SATA aansluiting) met een andere zelfde type schijf werd vroeger wel toegepast, maar kan tegenwoordig helaas niet meer. Want de eventueel aanwezige slechte plekken op de schijf zijn (vanaf fabriek) gemarkeerd in het geheugen op diezelfde schijf en kan dus niet worden uitgewisseld. Schroef in geen geval de harde schijf zelf open!

Als de schijf heel lang achter elkaar heeft gedraaid en stilgezet, wil het wel eens gebeuren dat de koppen (dus geen naald) die de data lezen van de schijf als het ware blijven "plakken" aan de schijf. Denk aan twee glasplaten die je tegen elkaar drukt, die krijg je ook niet zomaar los. Wat dan kan helpen is de schijf op een A4 leggen en na aansluiten van de adapter, dus tijdens het opstarten met de hand een snelle kwartslag draai geven zodat de kop loskomt van de schijf. Dat truukje heb ik in het verleden vaak toegepast waardoor schijven weer op gang kwamen.

Ik adviseer je toch om een recovery bedrijf inschakelen. Zulke foto's zijn onbetaalbaar en grote kans dat je er altijd spijt van zult hebben als je het nu niet doet of laat verprutsen door een of ander goedkoop bedrijfje dat niet goed weet waar ze mee bezig zijn of er zelf mee aan de slag gaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste. De harddisk ligt op het velletje en je zet je hand om de harddisk heen en pakt hem beet, je vingertoppen raken dan het papier. Zet de voeding aan en wacht tot de harddisk probeert op te starten en draai dan snel een kwartslag naar rechts, waarna je meteen de draai abrupt stopt met je hand, zodat intern de schijf wil blijven doordraaien en op gang komt.
Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt en je kabeltje er niet uitgetrokken wordt.
Data recovery is vaak duur. Als de schijf echt niet meer draait omdat er binnenin iets defect is (vastgebrande motor bv) dan moet hij in een cleanroom geopend worden.
Het lukt ons soms om buiten een cleanroom de schijf te openen en aan de praat te krijgen en doordat wij speciale hardeware hebben voor slechte harde schijven, lukt het dan een enkele keer een schijf ook nog voldoende te lezen om de data er af te halen. De success rate is ongeveer 10% in dit soort gevallen (Dus buiten de cleanroom, met speciale apparatuur)
Ons advies is zeker ook cleanroom!
Wij openen schijven alleen als laatste redmiddel als klanten anders de schijf toch weggooien.