Als de computer aan staat, ga dan naar "Computer" in je verkenner. Daarna druk je rechts op de harde schijf die je wilt leegmaken, en druk je op "formatteren..." Daarna volg je de instructies (sorry dat ik niet precies ga melden, want kan zelf niet uittesten) en dan is je schijf leeg.

Als je niks meer met de schijf wilt doen, kan je er ook een magneet langshalen. LET OP! hij is dan NOOIT meer bruikbaar.
10 jaar geleden
Als het niet de C-schijf is waarop windows staat dat je kun je gewoon met de verkenner de schijf formatteren.
Met de c-schijf lukt dat niet. Download Hiren's boot, zet

Toegevoegd na 3 minuten:
dat op een cd (branden) en start vanaf die cd. Op de cd zit een mini Windows XP. Start die op. Zoek de schijf die je originele C-schijf was en nu waarschijnlijk D is en formatteer die via de verkenner. Dan is je schijf schoon. Niet snel formatteren want dan wordt alleen de index gewist en zijn de bestanden alsnog terug te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn programma's voor en veel programma's hebben er een functie voor.
Ccleaner bijvoorbeeld : als je de 35x overschrijven methode gebruikt kan zelf een expert er niks meer mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met Ccleaner kan je ook alleen de lege ruimte wissen.
Dus ook een C-schijf met windows erop die je wilt blijven gebruiken. (of verkopen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt en bootable (opstart) cd downloaden (DBAN) en je computer van deze cd opstarten.
Met deze CD kun je vervolgens je schijf volledig wissen.
Let wel op dat je zeker weet dat je de juiste schijf wist, want echt alles is na deze actie weg. Als je je computer alleen formatteerd kunnen gewiste gegevens nog terug gehaald worden.
Als je met de bootcd DBAN werkt is dat niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is echt het allerbeste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nope. Darik's Boot and Nuke (DBAN) is free erasure software designed for consumer use. DBAN users should be aware of some product limitations, including: No guarantee that data is removed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt. Je zult niet snel gratis software vinden die geen voorbehoud in zijn EULA zet, om claims te voorkomen.
Remapped sectors, de HPA en DCO zullen wellicht niet (altijd) meegenomen worden. Hierdoor blijven wellicht een aantal sectoren van 512 bytes "niet gewist".
DBAN is echter wel bekend om zijn hoge kwaliteit van wissen. voor een korte uitleg van de HPA, DCO en remapped sectors, zie http://www.gecertificeerdwissen.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat doen ze voor de zekerheid.
Om bovenstaande antwoorden samen te vatten:

Wil je hem leeg hebben om voor wat anders te gebruiken dan is je beste optie (snel) formateren of gewoon alles deleten (duurt langer dan formateren).

Wil je de gegevens definitief onbereikbaar hebben dan is Dban of zo iets een goede optie of inderdaad met een hamer de schijf te lijf gaan waarbij je de platters (werkelijke schijven) flink toetakelt.

Deleten, formateren of partitioneren is zeker niet het definitief verwijderen van gegevens! Die zijn dan relatief simpel weer terug te halen (maar wel kostbaar als je het laat doen).

Toegevoegd na 3 minuten:
Snel formateren haalt de index weg en bij formateren wordt van elk file de eerste letter verwijderd, dat is dus zeker niet het verwijderen van alle gegevens.

Daarnaast heeft het materiaal een geheugen effect dus zal je vele malen moeten overschrijven voordat gegevens echt niet meer te achterhalen zijn.