Conflicterende IP-adressen router en modem, hoe op te lossen?

Beste lezer,

Gisteren heb ik een router gekocht van Asus, om specifiek te zijn, de RT-N66U, zodat mijn draadloze internetverbinding sneller zou worden.
Alleen is er een probleem; het IP-adres van de modem van tele2 is hetzelfde als die van de router, 192.168.1.1. Derhalve kan ik niet op mijn router inloggen, want mijn modem krijgt voorrang.

De internet die mijn router afgeeft is open, lees; iedereen kan hier op inloggen en dat is ten zeerste zeker niet wat ik wil.

Heb gesproken met tele2 en die zeggen dat dit een niet ondersteund probleem is en daarom niet door hun wordt opgelost. Asus zegt dat Tele2 het moet oplossen, enfin, het standaard van-het-kastje-naar-de-muur verhaal.

Wellicht weet één van jullie hoe ik alsnog op mijn router kan komen en zodanig mijn internetbeveiliging kan aanzetten?

Ik dank u bij voorbaat,

T. Haverkamp

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een soortgelijk probleem ook gehad, en zo heb ik het opgelost:
Ik heb eerst de router alleen op mijn computer aangesloten, en via de webinterface het IP-adres van de router veranderd naar een IP-adres binnen de range van het modem. Daarna heb ik de DHCP-server op de router uitgezet, en de router via een netwerkkabeltje in één van de LAN-poorten aangesloten op een LAN-poort van het modem. Daarna werkte alles, en kreeg ieder apparaat in het netwerk een IP-adres binnen de range van het modem toegewezen. Hoe je je DHCP-service uit moet schakelen op je router en hoe je het IP-adres moet veranderen staat in de handleiding. Zo niet, dan wel ergens op internet. Of je zoekt zelf. Hoe je er beveiliging op moet zetten, staat ook in de handleiding. Ik heb dit probleem hiermee opgelost: http://www.chip.nl/algemeen/twee-routers-een-netwerk/1940/.

Het beste antwoord

Router en modem even los van elkaar maken, kabeltje tussen router en laptop leggen, dan inloggen op de router en die op een ander IP adres instellen, EN ook de DHCP server van de router uitschakelen.
gvrox
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Uitleg voor de min aub ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, maar vaak werkt dit niet. Ik heb ervaring. Wat dan gek genoeg wel werkt is het modem aansluiten op een LAN-poort van de router.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Router en modem los van elkaar maken en IP-adres anders instellen is helemaal niet nodig. Router en modem correct aansluiten volstaat. IP-adres anders instellen is vervolgens optioneel.
gvrox
9 jaar geleden
@Daki : als beiden hetzelfde IP adres hebben dan is dat NIET een goede situatie, en moet je maar geluk hebben dat je computer met het juiste device contact maakt. Als dat niet lukt moet je ze dus uit elkaar halen, en de computer alleen aansluiten om het device waar je andere instellingen op wil maken. Wat je in jouw antwoord bedoelt is (volgens mij) dat je de modem in bridged mode zet, dat is gewoon een andere manier van werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als beiden correct zijn aangesloten maakt het niet uit dat beiden hetzelfde ip-adres hebben want zit de router tussen modem en netwerk en zal altijd contact gemaakt worden met de router. Dat is dus geen kwestie van geluk. En nee, ik heb het niet over bridged mode. Een router is nou eenmaal geen modem en omgekeerd.
gvrox
9 jaar geleden
Wat bedoel je dan met "correct aangesloten" ? Overigens is wat in de volksmond een modem heet meestal een modem+router, en soms wil je juist ook de routerfunctionaliteit behouden. Zo heb ik thuis aan mijn "modem" drie lange ethernetkabels hangen, aan 1 daarvan zit een andere router in de werkkamer zodat ik daar mijn computer, printer en NAS aan kan sluiten, plus dat ik daar ook goede WiFi heb, een andere kabel gaat naar een gigabit switchje in de woonkamer voor TV/mediacenter/tivo en de laatste gaat direct naar een 2e mediacenter in de slaapkamer. Van het "modem" gebruik ik ook nog de WiFi. Ik vind het persoonlijk wel prettig dat ik vanaf dat "modem" alles kan regelen, de "domme" router en switch hoeven alleen eenmalig ingesteld te worden en verder hoeven ze alleen het IP verkeer door te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met niet correct aangesloten bedoel ik de modem mee op een LAN-poort van de router. Routerfunctionaliteit behouden is zinloos als je een router in het netwerk wil installeren. Dan zou je die (in dat geval 2de) router niet nodig hebben. Als je de router in de modem wilt gebruiken (wat ik overigens niet zou aanraden) heb je een switch nodig en geen 2de router om extra netwerkapparaten aan te sluiten en/of een acces point voor betere wifi-verbinding. En een goede router is niet dom. Integendeel: beter gescheiden van je modem in eigen beheer. De modem dient enkel voor communicatie met je provider. Verder kan je daar alles uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daki, maar dan is het niet mogelijk om andere netwerkapparatuur die op het andere apparaat zit aangesloten te bereiken. Daarom gaf ik die reactie, het is makkelijker om dat gelijk bij het aansluiten in te stellen in plaats van later.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook niet de bedoeling dat je netwerkapparatuur voor je router gaat aansluiten. Dat is niet het principe van een router. En een router die je niet als router gebruikt daar moet je ofwel de configuratie van aanpassen ofwel gewoon een switch gebruiken, is nog goedkoper ook. Maar het gaat hier om een extra modem. Dus router moet gewoon als router gebruikt worden en zo aangesloten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom denk je dat de vraagsteller maar één apparaat wil aansluiten en niets wil delen met andere netwerkapparaten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Delen is op beide manieren mogelijk. Dus dat heeft er niets mee te maken.

Andere antwoorden (2)

Als je niet op je router kan inloggen heb je 'm verkeerd aangesloten.

Normaal moet je router namelijk tussen je modem en je netwerk zitten en zou je modem onzichtbaar moeten zijn.

Je hebt het conflict dus zelf veroorzaakt. Je kan natuurlijk de dhcp-server van 1 van beiden uitschakelen en het conflict is al (grotendeels) opgelost. Maar om dan zo verder te werken met een niet correct samengesteld netwerk is ook niet de bedoeling. (correct aangesloten is het geen probleem dat beiden een dhcp-server hebben draaien. Het conflict in ip-adressen is dan enkel een probleem als je op de modem iets moet kunnen veranderen. Maar meestal kan dat wel via je provider en in feite hoeft dat niet zo vaak aangezien de belangrijkste instellingen in je router zitten. Eens geïnstalleerd moet je dus normaal niet meer aan je modem zijn. Bij je router kan dat natuurlijk wel het geval zijn.

Sluit daarom al je netwerkapparaten of switches aan op de LAN-poorten van je router en verbind de WAN-poort van de router met een LAN-poort van de modem. En dan hoef je zelfs niets meer aan de instellingen te veranderen want de modem leeft dan voortaan gescheiden van het netwerk. Je kan dan wel gewoon de router bereiken en alles naar wens instellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan de WAN en LAN poort verwisselen. En het probleem kan echt niet voorkomen als het geheel correct is aangesloten omdat de router dan echt functioneert als router. Als jij op je modem kan komen heeft die een ander ip-adres zoals je zelf aangeeft. Maar bij Poghi is dat dus niet het geval. In jou situatie heb je natuurlijk helemaal geen problemen en dat zou Poghi kunnen bereiken door én eerst alles correct aan te sluiten zoals ik hierboven heb voorgesteld én het ip-adres van 1 van beiden te veranderen. Maar zoals ik al zei is dat niet vereist aangezien je in een modem minder hebt te zoeken dan in een router. Kortom: breng jezelf eerst eens op de hoogte van hoe een router werkt voor je zomaar minnen gaat uitdelen aan een goed antwoord. Als Poghi alles aansluit zoals het hoort zal het werken. Punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het modem aansluit op de WAN-poort, wordt de DHCP geregeld door de router en niet door het modem. Dan is het niet mogelijk om apparaten en IP-adressen te bereiken via de router, je kunt alleen maar apparaten en IP-adressen op de router bereiken. Veel mensen hebben daar geen problemen mee, maar als je veel wilt delen in je netwerk met apparaten verbonden met het modem is dit noodzakelijk:
1. Zet het IP-adres van de router naar de range van het modem. (optioneel, maar wel handig, anders is de router niet meer te bereiken).
2. Zet de DHCP-server op de router uit.
3. Sluit daarna de router op een LAN-aansluiting aan (met WAN werkt het niet, omdat je te maken hebt met NAT) van het modem. Dan wordt voortaan de DHCP-server van de router gebruikt.
Dit werkt altijd (ervaring).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt alleen als het bereik hetzelfde is. Maar nogmaals: het is niet de bedoeling netwerkapparaten voor je router te plaatsen. En nogmaals: dan moet je helemaal geen ip-adressen aanpassen. Je moet helemaal geen dhcp-server uitzetten (tenzij je met een home-server in het netwerk zit). En een router hoort niet via LAN met de modem verbonden te worden. Dan gebruik je het als switch en dat is nu net NIET de bedoeling van een router, zeker niet in de situatie van de VS. Als je alles op de manier zou aansluiten als jij beschrijft is die router dus eigenlijk weggesmeten geld want gebruik je het niet zoals het hoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar veel modems hebben net als routers een ingebouwde switch en DHCP-server met NAT-ondersteuning. Oftewel er bestaan ook modemrouters die niet draadloos zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook dan is het niet nodig een extra router te plaatsen voor de draadloze functionaliteit. Een draadloos accespoint volstaat. Al kan je er beter gewoon een router op de correcte manier achter plaatsen en die als 'echte' router gebruiken. En dan moet er niets in de modem(router) worden uitgeschakeld. Ik heb bijvoorbeeld een modem(router) mét draadloze functionaliteit. Die draadloze functionaliteit schakel ik dan wel uit omdat dit mijn eigen netwerk niet zou storen en niet onnodig zou aanstaan. Verder heb ik niets aan de modem veranderd, of de functionaliteiten nu aan of uit staan, ze verdwijnen toch voorbij de 'echte' router. Dus maakt verder niks uit.
Het probleem is geen DHCP probleem maar de beide routers hebben hetzelfde inlogadres. Zet de 2de router tijdelijk even uit en ga met een kabel in het menu van je modem als die tenminste geen draadloze routerfunctie heeft middels het adres http://192.168.1.1 Dit inlogadres kun je ergens in het menu wel veranderen in bijv. 192.168.2.1 ( ik kan hier vandaan niet zien wat het merk router is maar ergens in het menu kun je dit adres terug vinden en veranderen) Daarna moet je weer opnieuw inloggen met het nieuwe adres en kun je evt de beveiliging instellen in het daarvoor beschikbare menu. In het vervolg kun je met het nieuwe inlogadres in de modem inloggen zonder dat je gevaar loopt in je 2de router in te loggen. Als je alles ingesteld en aangepast hebt kun je de 2de router weer aanzetten. In het geval dat je de 2de router niet aan de WAN maar aan een LAN poort aan het modem hebt gekoppeld moet je van 1 van de 2 de DHCP uitzetten omdat je anders geheid een ipadresconflict krijgt.
De DHCP geeft nl de ipadressen uit en als dat door 2 routers in 1 netwerk plaatsvind zul ze op enig moment hetzelfde ipadres gaan uitgeven en dan heb je een probleem
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste stukje klopt niet. Veel routers hebben namelijk andere ranges, je hebt namelijk 172, 192, en 10.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk dat de router en modem niet correct zijn aangesloten. Maar dat dit moet veranderen gaf ik al in mijn antwoord. Gaan inloggen en ip-adressen veranderen om dit probleem te 'omzeilen' is dus niet de juiste oplossing. IP-adres wijzigen is zelfs niet vereist om dit probleem op te lossen. Wel optioneel.