Kunnen grotere SSD's een hogere snelheid bereiken dan kleinere SSD's?

Iemand vertelde mijn eens dat SSD's met een hoge capaciteit (> 180 GB) een veel hogere snelheid kunnen bereiken dan SSD's met een lage capaciteit (< 180 GB). Ik kan hier niets over vinden op internet en vraag mij af of dit waar is, en zo ja, waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1K
Cryofiel
9 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf wat voor soort gegevens je opslaat. Veel SSD's comprimeren de gegevens alvorens ze op te slaan, en decomprimeren ze tijdens het teruglezen. Het comprimeren en decomprimeren kost weliswaar wat tijd, maar de tijdwinst die je bereikt door minder bytes naar en van het opslagmedium te transporteren is groter. Dit werkt echter alleen maar als de gegevens goed comprimeerbaar zijn. Mijn SSD is volledig versleuteld met TrueCrypt. Dat betekent dat de gegevens die naar mijn SSD worden geschreven en die van mijn SSD worden gelezen, oncomprimeerbaar zijn. Om die reden heb ik alleen naar die tests en reviews gekeken die ofwel alleen niet-comprimerende SSD's meenamen, ofwel de testresultaten vergeleken van het schrijven en lezen van niet-comprimeerbare gegevens. Ik wil maar zeggen: bij de daadwerkelijke snelheid speelt meer mee dan alleen de gemeten snelheid van een SSD in een test.

Het beste antwoord

Ja dat kan heel goed het geval zijn.

Zie de prestaies van de Samsung 840 Series Pro 128GB tegenover de versies met meer GB.
http://nl.hardware.info/reviews/3514/4/samsung-ssd-840--840-pro-review-de-gehele-series-getest-atto-disk-benchmark

Waarom
Waarschijnlijk door het aantal chips dat gebruikt wordt. Als een 128 GB versie 4 chips van 32GB heeft en een 256 GB versie 8 chips en de controller is hetzelfde en kan tegelijkertijd 8 chips beschrijven....

Dit is niet bij elke serie zo en soms zie je het verschil wel, soms niet soms bij elke stap omhoog. De ><180GB is zeker niet zo hard als jouw vriend dat stelt. Je kan beter wat tests bekijken dan de goedkoopste >180GB schijf kopen.

Toegevoegd na 38 minuten:
De andere vraag is zou je met de >/=90 euro prijzen voor >240GB nog een kleinere SSD kopen? Zeker als 120 GB je al 60 euro kost?

http://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyMqgFAA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, hier kan ik wat mee! :)

Andere antwoorden (1)

Er is een hogere verwerkingssnelheid te bereiken door op zijn minst 7% vrije plaats op je schijf te hebben. Dit is natuurlijk bij een grotere schijf eerder het geval.
Tests hebben bewezen dat grotere schijven doorgaans iets sneller zijn, maar er hangen ook andere factoren aan vast. De hardware die gebruikt is, speelt ook een rol.
En je zult binnen hetzelfde merk moeten vergelijken.
Ik heb een testbericht toegevoegd. Je ziet dat er nou niet bepaald grote verschillen zijn.