kan een harde schijf een computer of onderdelen daarvan kapot maken?

ik heb een gaming pc gekocht met een harde schijf van 1 tb, maar we hebben thuis nog een oude computer met nog een harde schijf die wou ik erin zetten maar me vader zegt dat ik dat het best niet moet doen omdat als die oude schijf kapot gaat is mischien ook je computer kapot. is dit waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle harde schijven passen in alle PCs, je zult eerst moeten uitzoeken of ie past. Anders kan het gewoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds ~2004 zijn bijna alle PC's met SATA uitgerust. Een schijf die nog ouder is zou ik sowieso niet overzetten ook al kon het.

Het beste antwoord

De schijf kan (vrijwel) onmogelijk je computer stuk maken. En voor zover hij dat wel kan verschilt hij daar niet zoveel van een nieuwe.

Jij zelf kunt echter wél heel wat schade aanrichten bij het inbouwen ervan. Niet alleen kun je onderdelen beschadigen door ze met schroevendraaiers en dergelijke te raken of kun je dingen fout aansluiten, maar computers (of eigenlijk alle micro-elektronica) is ook erg gevoelig voor statische elektriciteit.

Dit risico is eenvoudig te beperken door een speciaal anti-statisch polsbandje en gereedschap te gebruiken, maar de gemiddelde hobbyist heeft dat niet thuis liggen.
Heel vaak gaat het goed, maar je loopt een zeker risico als je zonder voorzorgsmaatregelen aan de gang gaat.

Een ander probleem zou kunnen zijn dat niet de schijf zelf, maar de data erop schade toebrengt. Denk b.v. aan virussen of aan corrupte bestanden e.d.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Dat kan alleen als je iets niet goed aansluit, gezien je zegt dat het oude computer is, zal de interface van de HD waarschijnlijk PATA/IDE zijn, en meeste moderne mobo's hebben die connector niet meer. Wil je op safe spelen? en je vader te vriend houden? Stop dan die oude harddisk in een externebehuizing -> USB, die zijn er al vanaf 12 euro...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het kan geen usb zijn de harde schijf heeft 12 v nodig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarom denk je dat die externe behuizingen dan zijn die zorgen via een voeding voor de juiste spanning voor de harde schijf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jeroen. Kan wel. Alle externe HDD's zijn gewoon stieken interne HDD's met een stuk plastic of metaal eromheen en wat chips om SATA naar USB om te zetten en wat electronica om 240v naar 12v of 5v naar 12v om te gooien.
Vrijwel onmogelijk dat er iets fout gaat. Als de PC zeg een jaar of 8 oud is of nieuwer dan kan het, dan zit er een SATA schijf in. Kwestie van 2 kabeltjes aansluiten en gaan. De kabels zijn een SATA-kabel naar je moederbord en SATApower kabel naar je voeding(even kijken of je naar de andere schijf een kabel ziet lopen waar meerdere connectors aanzitten, dan kan je die gewoon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zojuist een 500GB IDE harddisk (alleen data, dus geen systeemdisk) uit mijn pc gehaald omdat die de oorzaak bleek te zijn van allerlei storingen.

Bij het aanzetten van de PC startte hij niet door en bleven er allerlei lampjes branden, en er traden regelmatig spontane resets op.

Vooral dat eerste symptoom leek mij niet gezond voor de PC. Alles doet het nu weer naar behoren dus die harddisk gaat de vliko in. Gelukkig is er (denk ik) niks beschadigd maar dat is in dit geval meer geluk dan wijsheid...